3.1

De blodtörstiga

En prins med en mörk hemlighet bjuder in adelsmän till sitt slott för att de ska undkomma den röda döden, en pestliknande sjukdom som sveper över landsbygden.

Originaltitel The Masque of the Red Death
Regissör Roger Corman
Manus Charles Beaumont, R Wright Campbell
Genre Skräck, 60-tal
Skådespelare Patrick Magee, Vincent Price, Nigel Green, Hazel Court, Jane Asher, David Weston, Paul Whitsun-Jones

ZoIX
2021-03-19
Kul med kostymer men man ror inte hem historien med regi- och skådisinsatserna. Francescas "förvandling" övertygar inte.
Ful_fisk
2020-08-31
Vilka fantastiska färgstarka skräckfilmer det gjordes en gång i tiden, va?! Den här tyckte jag var fullkomligt lysande, en mycket syrlig och underhållande historia i underbar technicolor med en makalös Vincent Price i högform. Såhär ska det se ut, såhär ska det göras. En suverän skräckfilm av gammaldags standard! En mycket positiv överraskning.
origC-J
2016-04-02
Troligtvis den bästa av Roger Cormans filmatiseringar av Edgar Allan Poes noveller. De innehåller som regel en stor-, nästan överspelande Vincent Price, ohyggligt mycket färg, glättig handling och tvivelaktiga skådisinsatser. Här finns båda de två första punkterna, plus en handling med lite mer välgörande tyngd och fin uppbackning av Hazel Court som bystig satanist.
KimEkberg
2016-03-13
ganska mystisk film som pendlar mellan högt och lågt. roligt manus, scenografi, karaktärspsykologier med mera med mera, och roligt att den är artsy. men den blir lite sunkig emellanåt, och tyvärr också tråkig.
karlmats
2015-01-09
Jag har länge varit ett latent Vincent Price-fan, han har alltid varit bättre än sina filmer och det här är första gången han egentligen får blomma ut i ett ordentligt manus. Här finns en härlig balansgång mellan tyngd och lekfullt berättande, mitt uppe i en miljö som osar död och aristokrati, jag vet inte vad som är värst, och det verkar inte riktigt karaktärerna veta heller. Härliga färgskalor i matt 60-talsfodral också. Att ta upp dessa ondskefulla teman redan 1964 är vågat i ett Hollywood som förmodligen lämnade premiären med bruna byxor. Jane Asher är en riktig sockerpudding och när avslutningen lockar med manodepressiva Bergmanesqua teletubbies, ja då är det bara att kapitulera. Ytterst nära en 4a men jag följer till slut min vanliga ådra och avrundar nedåt.
dudson
2014-11-16
Dekadent film med en lysande sadistisk Price samt med läckra färger & slotts miljöer. 2+
2014-06-29
Färgerna, scenografin med de härliga kulisserna och en ständigt lurande gothstämning är vad som håller detta flytande. För det är för jäkla fånigt och barnsligt även om den knappast kan varit tänkt att ta på allvar ens 1964. Har sina små stunder, men skämskudden fanns alltid närvarande.
Malfunction
2013-11-21
Snygg film med en riktigt bra Price. Tyvärr haltar den lite i de mer dramatiska scenerna. Det kanske mest intressanta är att det här var Nicolas Roegs första film bakom kameran och det märks verkligen i det fantastiska fotot.
JimCarrey
2013-04-15
En ok filmatisering som itne riktigt lyckas fånga känslan men festligt estetik och ganska kul så tvåa
myslas
2013-03-29
Bra Poe-filmatisering av Roger Corman. Vincent Price är i sitt esse här.