3.7

De djävulska

På en avlägsen internatskola på den franska landsbygden utspelas ett dödligt passionsdrama. En bedragen hustru och en misshandlad älskarinna har mer gemensamt än samme man - de fruktar och hatar den sadistiske despoten lika mycket. Tillsammans planerar de två kvinnorna det perfekta mordet med ett vattentätt alibi, men när dådet är utfört går någonting fruktansvärt snett.
Baserad på romanen "Celle qui n'était plus" av Boileau-Narcejac från år 1952.

Originaltitel Les diaboliques
Regissör Henri-Georges Clouzot
Manus Jérôme Géronimi, Henri-Georges Clouzot, Frédéric Grendel, René Masson
Genre Film-Noir, Skräck, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel, Jean Brochard, Michel Serrault, Thérèse Dorny, Noël Roquevert, Yves-Marie Maurin, Georges Poujouly, Georges Chamarat, Jacques Varennes, Robert Dalban, Jean Lefebvre

Ful_fisk
2017-01-04
Riktigt jäkla grym rysare! Börjar snyggt, tappar lite i mitten men slutet är svinbra! Elegant, snygg och spännande. Djävulskt bra, faktiskt!
haajen
2016-06-22
Filmen har inte åldrats fullt så väl som man hoppats, problemet är att den bygger på en twist som är alldeles för tunn/uttjatad. Trots detta så är den hyfsat engagerande tack vare de två kvinnorna i centrum och när det tillsist blir dags för den stora "chocken" då levererar filmen till fullo.
Kriffot
2016-02-06
Oengagerande och alldeles för lång. Twisten är uppenbar för oss som är så vana vid detta grepp. Kanske banbrytande på sin tid, men i mina ögon sticker den inte ut på något vis.
idd
2016-02-05
Blaskigt, förutsägbart å o onödigt lång. Även om den va tidigare än alla sina miljontals efterföljare så är de flesta av dem mer intressanta..
eriqk
2016-01-17
Svag fyra. Slutet höjer, mittenpartiet halvt segt. Inte helt lika engagerande som jag hade hoppats på.
MaxMackan
2015-10-20
Riktigt spännande och kanske framförallt bra kvinnliga karaktärer lyfter den. Mer Hitchcock än Hitchcock...
ASSFACE
2015-04-18
Grymt bra. Filmen var både spännande och småläskig!
2015-03-12
Filmen är bitvis riktigt irriterande. Alltifrån störiga barn till hispiga karaktärer till oresonligt beteende, det blandat med en obehaglig stämning och en stor osäkerhet gör det hela lätt blir mer irriterande än tätt och spännande som det borde bli. Men på många sätt är det ändå den spännande osäkerheten som dominerar och även om jag måste distrahera mig själv bitvis så blir ändå helheten riktigt bra och det finns även stunder som är helt fantastiska. En klar fyra, men inte en stark.
myslas
2015-03-04
Efter en lite loj inledning växer sig filmen med tiden och sista halvtimmen är magnifik.

2015-02-16
slutet räddar filmen från en 2.5a. Bra film men lite smålarvig emellanåt. börjar hyfsat svagt men blir bättre å bättre ju längre den går och i slutet så åker hatten av:)