3.7

De feta åren är förbi

Tre unga människor vill förändra världen och gör nattliga räder i rika människors hus. De stjäl ingenting men möblerar om för att skapa oro och lämnar lappar efter sig med varningar om att husets ägare kan börja räkna sina sötebrödsdagar.

Originaltitel Die Fetten Jahre Sind Vorbei
Betygsantal 1930

2017-10-25
MrLawrence
2015-08-25
Tappar tyvärr ordentligt i tempo och engagemang under andra hälften.
paninaro
2013-02-21
Många verkar vilja särskåda filmens eventuella politiska budskap, personligen uppfattade jag det inte som att filmen vill vara politisk på allvar. Vad den politiska vinkeln ger filmen är i huvudsak lite underhållande dialoger samt intressanta miljöer som man inte hör och ser så ofta. Jag uppskattade i första hand filmens spänningselement och den påtagliga känslan av att huvudpersonerna mer och mer tappar kontrollen. Skådespelarna kändes naturliga i sina roller också. Sevärd - det ger en stark trea. Jag fick dessutom känna mig lite som en Berlinkännare när jag direkt kände igen gatan där Brühls karaktär bor, Oderberger Strasse i Prenzlauer Berg.
Hypostas
2012-10-15
Föredrar nog det "svenska" slutet på filmen. Originalslutet som finns på youtube (med båten) känns lite överdrivet.
haajen
2011-10-14
Vissa intressanta partier men den är så seg...gav mig krypningar av rastlöshet och filmens sensmoral är övertydlig till max.
Nemralis
2010-07-01
Ni som endast sett den svenska dvd-versionen, kolla det verkliga slutet på filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=3YN5D6w2RF8 Har stor inverkan på framför allt Burghart Klaussners karaktär, som framställs mer sympatisk (ni som sett filmen förstår på vilket sätt).
kacko87
2010-05-15
filmen fick mig att bli anti antikapitalist. hehe
Commandante
2010-04-09
Fantastisk film med dito moral. Jag gillar verkligen samtalen i alpstugan.
mars
2010-01-24
Lite för förutsägbar historia men som ändå uppvisar en intressant vändning i karaktärsutvecklingen mot slutet. Dock lite för seg.
JohanHelenius
2009-12-22
Hjärndöd idealism var ordet. Vissa kan nog bli fascister av att se en sån här film. Vi får väl se hur det blir med mig. Det var iallafall en bra film.