3.1

De fördömdas by

Alla invånarna i en liten by somnar oförklarligt samtidigt och några månader senare föder alla kvinnor barn samtidigt. Barnen har vitt hår och intensiva ögon, och visar sig ha makt över andra människor de stirrar på...

Originaltitel Village of the Damned
Regissör Wolf Rilla
Manus Wolf Rilla, Ronald Kinnoch, Stirling Silliphant, John Wyndham
Genre Science Fiction, Skräck, 60-tal
Skådespelare George Sanders, Barbara Shelley, Laurence Naismith, Michael Gwynn, Martin Stephens

2016-11-04
Under tonåren var skräck min favoritgenre när det gäller film och det här var en av favoriterna. Såg den ganska många gånger och jag tyckte den var väldigt bra och välgjord. Vill väldigt gärna se om den och jag hoppas att jag lyckas hitta den på DVD/Blu-ray nån gång.
gjoob
2016-06-21
Bättre än Carpenters version på alla sätt. Nu såg jag den först vilket kan ha varit en nackdel, då flera scener är identiska, vilket förstörde överraskningsmomentet. Men det var ändå en trevlig rysare utan att vara det minsta skrämmande.
Rehn108
2016-05-21
Med ett superbra koncept läggs ribban högt, men nja... den lyckas väl inte riktigt hålla hela vägen trots att den är så kort. Anledningen tror jag är att den är så bra i början och att alla de intressanta aspekterna av storyn presenteras där, men sedan utvecklas inte filmen så mycket. Inte så stora dramaturgiska svängningar vilket får filmen att inte infria förhoppningarna som sattes i början.
Hypostas
2015-11-21
Brittisk mysrysare. Betydligt mer stämningsfull än Carpenters version.
2015-09-15
Atmosfärisk rysare som säkert var ruggig på sin tid. Ont stirrande barn är otäckt och även om den inte är det minsta skrämmande idag så var det en helt okej klassiker.
Engravadlax
2015-05-22
Aldrig riktigt förstått onda barn-konceptet i skräckfiction; de är ju redan hyfsat onda i verkligheten.
LuxLisbon2
2014-11-04
ONDA ALIENBARN JA TACK!
LuxLisbon2
2014-10-25
omg maste se asap!
Tecknarmartin
2013-11-01
Äckelbarn! Bra premiss som kunde ha utforskats mer. Att filmen är daterad är lite av dess charm.
silvertrain
2013-08-09
En helt okej film, men jag tycker att remaken är bättre.