2.5

De fyra ryttarna

Heinrich kommer hem till sin familj i Argentina efter studier i Tyskland. De blir bestörta när de får veta att han gav upp studierna och blev medlem i nazisternas parti istället. Hans kusin Julio lever ett bekymmerslöst playboyliv och vill inte engagera sig i politik. Men när kriget bryter ut kommer Heinrich kämpa för Tyskland medan Julio engagerar sig i kampen mot nazismen.

Originaltitel The Four Horsemen of the Apocalypse
Regissör Vincente Minnelli
Manus John Gay, Vicente Blasco Ibáñez, Robert Ardrey
Genre Krig, Drama, 60-tal
Skådespelare Lee J Cobb, Glenn Ford, Ingrid Thulin, Karlheinz Böhm, Paul Henreid, Yvette Mimieux, Paul Lukas, Charles Boyer

Sznax
2012-03-27
De döende åren av klassisk Hollywood-film spottar ur sig en av sina mer unkna filmer. Minnelli skall hålla sig till musikaler (och ta med sig sina scenografer för så här skall inte ett krigsdrama se ut). Hela 2:a VK bagatelliseras på ett väldigt illa sätt, där självklart alla karaktärer bara tänker på sig själva eller kastar sig handlöst in i olika situationer. Kriget skildras verkligen inte som någon hård plats i filmen. Skådespelarna försöker, men eftersom de inte har något att arbeta med, eller någon som hjälper dem så blir det urtrist. Filmen räddas lite genom att hantverket ändå är bra. Det är inte bluffolk som arbetade med den, men projektet var dödsdömt från början. Betyg 3.8
HerrArne
2011-08-08
Sjyst hantverk men långdraget manus.
Kareina
2008-03-07
Tvi vilken trist film
Bomkia
2006-12-25
Jag gillade denna mer än vad den antagligen förtjänar. Väldigt intressant historia och en som vanligt duktig Glenn Ford i huvudrollen. 4-
Kurosawafan
2005-03-25