2.5

De glömda själarnas ö

Broby. En liten by vid havet. Inget liv, ingen spänning. Den värsta staden för Lulu att flytta till med sin mamma och bror. Lulu tar sin flykt till det övernaturliga och drömmer om att det åtminstone en gång skulle ske något, bara en gång kommer ett tecken på att andar och magi inte hör till fantasins värld. Hur hon önskar sig ett äventyr. Men man skall vara försiktig med vad man ber om... Lulus bror blir besatt av en hundra år gammal ande och hon måste söka hjälp hos de enda som tror henne: den trogna men mesiga vännen Oliver och den desillusionerade klärvoajanta uppfinnaren Ricard. Tilsammans är de i kaplöpning med tiden och mörkrets krafter för att avslöja vilka hemligheter det gömmer sig på De Förtappades Ö.

Originaltitel De fortabte sjæles ø
Alternativ titel Island of Lost Souls
Regissör Nikolaj Arcel
Manus Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Sara Langebæk Gaarmann, Lukas Munk Billing, Lasse Borg, Nikolaj Kopernikus, Anette Støvelbæk, Lars Mikkelsen, Anders W Berthelsen, Beate Bille

2016-10-29
Den här filmen är riktigt bra och väldigt välgjord och spännande!
Hypostas
2014-03-29
OK barnfilm, men ingenting som jag som vuxen hade något direkt utbyte av.
2013-12-08
Självklart kan danskjävlarna göra fantasyskräck för (äldre) barn också. Mikkelsen är stenhård och fågelskrämman cool, men visst - det är rätt så fånigt också. Svag trea. (7-/15)
Dutch
2013-06-13
Haha Broby
Jennyshima
2013-01-28
Bra specialeffekter och bra skådespeleri jag är dock något förvånad över att den sändes när det brukar vara utländsk independentfilm.
Gigi1943
2013-01-23
Var det en skräckfilm??? Jag fattade inte vad det var jag skulle få se, jag stängde av. Blev ledsen för en av mina favoriter är Anders W Berthelsen och såg fram emot ännu en film med honom! Suck, dubbelt suck, tredubbelt suck!
Astrojacob
2011-12-02
Helt OK som dansk Fantasy. Klasser under Potter men bättre än Twilightsagan i alla fall o mer lekfull. Fick faktiskt pris för Bästa effekter på danskarnas egen Oscar. En glad o stark Trea från mig. Gillade det barnsligt lekfulla.
resegaranti
2010-01-06
Den här genren är ju helt fantastiskt att någon bemödar sig att plocka upp och föra vidare med sådan entusiasm. Det är som en blandning mellan Fem-böckerna, Helloween och Sagan om ringen. Som i ALLA barnäventyr av rang förflyttar man sig givetvis medelst cykel. Men vem är skiten till för? För läskig för kidsen och alldeles för ungdomsfånig för alla andra. Bävern i julskyltningen på NK?
lucius
2009-10-13
Bra för att vara barn-film. Dålig om man inte är det.
arruba
2009-07-27
Löjlig, men troligtvis rolig om man är i 12 årsåldern. Stark 2a.