2.7

De-Lovely

Ett musikaliskt porträtt av den amerikanske kompositören Cole Porter, där musikern blickar tillbaka på sitt liv som om det vore en av hans spektakulära shower. Genomarbetade framträdanden som kastar ljus på Porters eleganta och överflödiga förflutna, däribland den djupa men komplicerade relationen till hans fru, Linda Lee Porter.

Originaltitel De-Lovely
Regissör Irwin Winkler
Manus Jay Cocks
Genre Biografi, Musikal, Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Kevin Kline, Ashley Judd, Jonathan Pryce, Angie Hill, Keith Allen, John Barrowman, Robbie Williams, Sheryl Crow, Elvis Costello, Alanis Morissette, James Wilby, Richard Dillane

Skapad 2019-12-04 av
Oavsett hur lite kunskap man har om Cole Porter som person så är det knappast troligt att hans melodier har gått en spårlöst förbi. Evergreens som ”Everytime We Say Goodbye”, I’ve Got You Und...   Läs mer »

TobiasRydén
2008-05-13
Kevin Kline är bra som Porter, men filmen känns B-aktig och har dåligt manus. Porters musik är naturligtvis bra, men inte alla framföranden däremot.
FilmJoey
2006-11-22
En film som försöker vara All that Jazz, men tyvärr saknar Bob Fosses kreativitet och en massa annat...
IsabellaL
2006-09-17
Cole Porter skrev fantastiska låtar och dom framfördes alltid av lika fantastiska sångare. Jag vill bara kräkas när jag hör alla dessa kassa popsångare total slakta hans vackra musik, det finns varken tempo eller känsla i filmen. Enda behållningen är Ashley Judd.
Switch
2006-06-04
Vacker film med ett jättebra soundtrack! Dock lite seg och lite väl metaforisk ibland. Otroligt välspelad av Kline!
Sigrid85
2006-03-12
fantastisk musik. Annars lite tråkig i längde men Kevin Kline och Ashley Judd var bra.
Rage4
2005-03-20
Måste vara den sämsta musikalen någonsin :(
sade
2004-11-17
jag hörde att hon egentligen var äldre än han. i filmen framstod hon som en mes. undrar om hon var sån på riktigt.
origC-J
2004-11-04
Något sentimental och förenklad, men för de bevandrade i Porters sångskatt blir det ändå en stark trea.
staten
2004-10-29
Käns tråkigt att sätta dåligt betyg eftersom filmen är så välvillig och på många sätt påhittig. Fans av Cole Porter tycker nog att det hela är betydligt mer intressant, jag tycker det blir tråkigt. Bra form dock som borde utnyttjats mer, med livshistorien som en musikal. Och bra låtar.
Östpackarn
2004-10-18
costello spelar ju! då måste man se