3.4

De missanpassade

När den desillusionerade Roslyn skiljer sig från sin man möter hon Gay, Guido och Perce - en åldrande cowboy, en olycklig mekaniker och en sliten rodeoryttare.

Originaltitel The Misfits
Regissör John Huston
Manus Arthur Miller
Genre Drama, Romantik, Western, 60-tal
Skådespelare Eli Wallach, Clark Gable, Montgomery Clift, Marilyn Monroe, Thelma Ritter, James Barton, Kevin McCarthy, Estelle Winwood

Tonti
2017-02-25
Väldigt ojämn men delen där Clift dyker upp och de åker på rodeo är fin. Och själva hästjakten emblematiskt tragisk. Väldigt disparat upplevelse.
2016-10-28
Väldigt gripande och välspelat drama.
BSBully
2016-07-21
Clark Gable dog strax efter filmen va klar o Marilyn Monrone året därpå, nästan ett måste för alla filmnördar, och det är faktiskt en rätt behaglig resa, rent av en riktigt bra film. Bör absolut ses, inget att vifta bort.
Sznax
2013-04-25
Troligtvis Hustons allra mest misslyckade film. Manuset håller aldrig och de flesta av skådespelarna kommer inte upp till någon standard alls. Wallach gör en bra prestation men hans karaktär blir alldeles för svag. Fina miljöer men de kunde utnyttjats ännu bättre (Huston är vassare på mindre ytor) och fotot är inte tillräckligt bra. Betyg 4.8
Berniey
2013-04-21
Tunn handling men det uppvägs av lysande skådespelare o ett väl genomtänkt manus.

2013-01-01
"Just give me a reason" - säger allt om Marilyns levnadsöde...
hulqen
2012-04-01
Känns oväntat fräsch för att vara så gammal. Monroes karaktär är visserligen impulsivt känslostyrd (som vanligt?) men är ändå den mest moderna i tanken i ensemblen. Storyn känns stundtals ganska obefintlig men det är relationen mellan karaktärerna som är det viktiga. Slutet (och lite grann början också) är dock ganska tunt vilket drar ner betyget.
Redfield4ever
2012-01-14
Tycker faktiskt att Miller's manus är den svagaste länken. Skådespelet är bra från nästan alla involverade och Marilyn Monroe gör riktigt bra ifrån sig.
farbrorslump
2011-10-17
I sin sista film fick Marilyn äntligen en roll som gick att göra något meningsfullt av.
KimEkberg
2011-08-12
det finns helt klqrt mqngen intressqnt qspekt hos filmen; men den kanns inte helt och hallet arlig kommandes fran huston den stora elefantjagaren. sedan tycker jag inte riktigt att monroe haller som nav for filmen; hon var helt enkelt inte en jattebra skadis aven om det har nog maste vara en av hennes seriosare roller: