3.7

De omutbara

Al Capone styrde Chicago med järnhand. Ingen kunde komma åt honom. Ingen kunde stoppa honom. Tills Elliot Ness och några utvalda män beslöt att få honom på fall.

Originaltitel The Untouchables
Regissör Brian De Palma
Manus David Mamet
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Kevin Costner, Sean Connery, Charles Martin Smith, Andy Garcia, Robert De Niro, Richard Bradford, Jack Kehoe, Brad Sullivan, Billy Drago, Patricia Clarkson, Vito D'Ambrosio, Steven Goldstein, Peter Aylward, Don Harvey, Robert Swan

Skapad 2019-12-05 av
Dett är 30-talet i Chicago. Det råder spritförbud. Det är maffians tid. Det är Al Capones tid. Och inget kan stå i hans väg... Eliot Ness (Kevin Costner) arbetar som polis i Chicago. Han har ...   Läs mer »

päronanton
2020-07-30
Grymt bra! Sean Connery är bara för härlig!
myslas
2018-09-01
Imponerande rollista men den här filmen håller ingen högre klass, bitvis rätt flamsigt. De Palma har gjort betydligt bättre grejer än det här.
karlmats
2018-08-06
Då har jag släckt en till av mina filmluckor. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om det här. Det är väldigt fina miljöer och det är onekligen en vacker film. Det är Morricone som gör musiken och det är Costner och det är Connery och det är De Niro och det är Garcia och De Palma som står och håller i tömmarna. Jag borde verkligen gilla det här mer känner jag. När jag ringat in invändningarna så är det nog i manuset det brister. Vad har vi egentligen lärt oss om Capone eller om den här skamliga tiden i amerikansk historia? Varför ska Costner behöva gå ut som en systembolagets egen inkassogubbe och sätta stoppa för de som vill ha lite kul? Varför känns De Niros scener inklippta från en annan film? Den mest minnesvärda scenen utspelar sig vid kanadensiska gränsen och påminner mer om en gammal westernfilm än om en gangsterfilm. Generellt har jag lite svårt för gangsters också, de känns överskattade som filmkaraktärer och som människor. Vissa samtida paralleller kan naturligtvis dras till War on Drugs men det var väl knappast filmens avsikt eller ambition. Eftersom jag, till skillnad från friskolorna, aktivt kämpor emot betygsinflation måste jag nog till slut hellre fälla än fria och jag avrundar nedåt till en stark 2a.
RustyFilm
2016-12-09
Snyggt foto och scenografi men annars är det jämntjockt i denna maffia/polis film. Här finns inget som står ut varken åt det positiva eller negativa hållet. Gäller både manus, regi och skådespeleri och detta trots mängder av stora namn. Sean Connery fick oförtjänt en Oscar utmärkelse för sin insats i filmen. Om någon Oscar skulle ha utdelats för det här så skulle de i så fall ha varit för foto eller scenografi (detta sagt utan koll på övriga filmer det här året).

2016-11-08
Langt ifra noe mesterverk men må nok høye fra 3 til 4.
Ful_fisk
2016-10-31
En actionrökare i gangsterfilms-skrud, helt enkelt. I jämförelse med samtidens andra gangsterfilmer kan denna kännas en smula lökig, men det är ändå snyggt, elegant och välspelat, och barnvagnsscenen är ju för jävla lysande. Och sedan är det ju ändå för jävla skönt att se maffian få på nöten. Stark trea.
fridenpaden
2016-10-22
Höjer till en trea men gud vad 80-talig filmen är. Soundtracket förstör en hel del med sina tidstypiska saxofoner. Att dra dit en enda oneliner i hela filmen som om Arnold skulle ha sagt den passade verkligen inte in. Men annars helt okej. Bättre än jag kom ihåg. Gillade hela sekvensen vid kanadensiska gränsen väldigt mycket.
Rehn108
2016-01-23
Väldigt fina miljöer men så tråkig! Det bästa med filmen var att jag reagerade över att den äldre polisen lät som han som imiterar Sean Connery i SNL, tills jag insåg att det var Connery själv.
PierreLunaire
2015-09-16
Alldeles för polerat, vilket gör karaktärerna svåra att tro på. Och Morricone får ursäkta men musiken är en katastrof.
sawa
2015-08-03
Tja? Barnvagnsscenen väldigt irriterande.