3.6

De oskyldiga

Miss Giddens får anställning som barnflicka till en föräldralös flicka. Flickans bror blir relegerad från skolan och kommer hem. Barnens uppförande får Giddens att undra över husets historia.

Originaltitel The Innocents
Regissör Jack Clayton
Manus William Archibald, Truman Capote
Genre Drama, Thriller, Skräck, 60-tal
Skådespelare Deborah Kerr, Peter Wyngarde, Megs Jenkins, Michael Redgrave, Martin Stephens, Pamela Franklin, Clytie Jessop, Isla Cameron

Skapad 2019-12-23 av DanielMott
Den viktorianska De oskyldiga var en av de sista svart-vita skräckfilmerna från Storbritannien – innan Hammer Horror tog över – och vilken film sen! Jack Clayton, en inte särskilt produktiv regi...   Läs mer »

Skapad 2019-12-16 av Ihsahn
1800-talet börjar lida mot sitt slut och i ett stort gods ute på den engelska landsbygden bor två föräldralösa barn, en pojke i 10-årsåldern och hans lillasyster. Deras guvernant har nyligen d...   Läs mer »

Skapad 2019-12-08 av wst
Miss Giddens (Deborah Kerr) får anställning som barnflicka åt en flicka, Flora (Pamela Franklin), vars föräldrar gått bort och ansvaret ligger på hennes farbror som aldrig är hemma. Flickans b...   Läs mer »

2019-01-12
Mycket stämningsfull med fantastiska barnskådisar som lyckas vara både supercharmiga och creepy samtidigt. Fyran är inte helt klockren men filmen är snyggt berättad och jag känner mig engagerad och får en del kalla kårar. Det är aldrig så att filmen känns läskig eller så men stämningen och skådespeleriet inte bara från barnen utan även huvudrollen och bikaraktärer håller filmen väldigt levande. Riktigt bra!
stgurgel
2017-09-30
Otäcka barn i mysig spökhistoria

2017-08-16
Den här filmen är tråkig.
OffTheGround
2017-08-16
Jag var egentligen alldeles för trött när jag såg den här. Det kan ha varit därför jag mest tyckte att ungarna var irriterande. Svag trea.
Rehn108
2017-01-23
Mysig. Men den överskuggas definitivt av The Haunting som kom två år senare, om vi ska snacka hemsökt hus-filmer.
BrutusBeefcake
2016-08-31
Ruggigt kuslig emellanåt. Den ärkebrittiska dialogen sitter verkligen som en smäck och fotot gör sitt för att behålla stämningen. Ser tydligt hur denna har inspirerat The Others, denna är dock ett par snäpp bättre. Det enda som hackar lite är soundtracket, men det går att koppla bort ganska lätt. (10-/15)
Engravadlax
2015-11-09
Känns lite väl Disney, och barnskådespelarna är tidsenligt värdelösa. Eller ja, ingen av de vuxna imponerar heller direkt.
Jämte
2015-10-06
Riktigt bra. Lyckas vara kuslig, intressant och faktisk lite skrämmande mot slutet. Deborah Kerr är bra och barnskådespelarna är hyfsat bra dem med. Bra foto också, vilket uppskattas. En stark trea. 3.5/5
johnnie_cino
2014-06-19
En stämningsfull psykologisk rysare med skickliga barnskådespelare och lika utmärkta Deborah Kerr i sitt esse som överspänd guvernant. Fotot och filmvinklarna bidrog till mycket av den kusliga atmosfären. Jag glömmer aldrig filmens klimax vid visningen på Cinemateket i Stockholm för över 20 år sen som var en av det skrämmande jag hade hittills sett i filmväg och som även i den sekvensen var så skickligt och snyggt filmat. En riktig, men tyvärr rätt så bortglömd, klassiker.
Podpolkovnik
2014-05-04
En spännande kreation med en tät atmosfär och ett bra kameraarbete. Olustig stämning som växer med filmens gång.