3.2

De red efter guld

Åldrande f.d. sheriffen Steve Judd anställs av en bank för att frakta guld genom ett farligt område. Till sin hjälp tar han sin gamla partner Gil Westrum och hans skyddsling Heck. Vad Steve inte vet är att Gil och Heck planerar att stjäla guldet med eller utan Steves hjälp.

Originaltitel Ride the High Country
Regissör Sam Peckinpah
Manus Sam Peckinpah, Robert Creighton Williams, N B Stone Jr
Genre Drama, Äventyr, Western, Romantik, 60-tal
Skådespelare Joel McCrea, Randolph Scott, Mariette Hartley, Ron Starr, Edgar Buchanan, R G Armstrong, Jenie Jackson, James Drury, L Q Jones, John Anderson, John Davis Chandler, Warren Oates

Tonti
2019-06-23
Hade hoppats på en lite skitigare uppdatering av den klassiska western, men det är klart sevärt trots att man saknar lite edge. Slutbilden har en viss skönhet.
Malfunction
2019-01-22
En av Peckinpahs starkaste. Har samma kvalitéer och tematik som hans senare mästerverk "The Wild Bunch" och "Jakten på Alfredo Garcias huvud", men är mindre stiliserad och extrem.
Solidus
2018-01-07
Mysig western av den riktigt gamla skolan och som vågar ta in starka och obehagliga scener i sitt mys. Ett bra skådespel och fina vyer stärker filmen.
martineden
2016-07-08
[rek. 3] Kanske den sista av de gamla, klassiska westernfilmerna!! Berättelsen och intrigen i sig är ganska enkla och av standardtyp, men regin, skådespelet och karaktärsutvecklingen är fantastiskt skickligt gjord och skänker flera dimensioner av komplexitet till en ganska enkel handling. Scenografin och musiken är också väldigt tilltalande. En riktig höjdare i den gamla, klassiska westernskolan, innan spagetti- och episka westerns tog över. Mycket bra!! 4.
Hypostas
2016-07-01
Finfin westernrulle som för in lite mer av realism och svärta i genren.
StureStenhög
2015-10-18
Peckinpah har aldrig riktigt varit en favorit för mig, men det här är den bästa film som jag har sett av honom, gillade den förvånansvärt mycket faktiskt. Det är ju också en tidig film i hans karriär, så kanske hade han vid det här skedet inte helt utvecklat sin stil, en stil som alltså inte riktigt tilltalar mig. Här gillar jag iaf att man får se en väldigt grisig del av western i form av gruvbyn uppe i bergen, och jag gillar verkligen hur de inbördes relationerna karaktärerna emellan på ett trovärdigt sätt skiftar en hel del under filmens gång. Bra skådespeleri från McCrea och Scott dessutom, och Edgar Buchanan stjäl sannerligen de scener han är med i. Trean är ganska stark
Berniey
2013-08-31
Hade förväntat mig en lite mera realistisk western, men det är fortfarande av den gamla skolan, med en tveksam handling och överdramatiserad musik. Allt är dock inte dåligt, då fotot är bra och det blir aldrig jätte tråkigt, så lite hyfsad var den.
bubblo
2010-01-19
Frisk och kraftfull! Obehagliga scener där med tjejen bland äcklen i guldgrävarlägren - man märker att det började komma en ny lite mindre präktig och mer psykologiskt realistisk ådra inom westernfilmerna..
apmannen
2008-09-13
Den påminde inte så lite om klassikern "De dogo med byxorna nere" men saknade helt den filmens nerv, testosteron och sanningspatos.
beatrs_
2008-07-29