3.2

De sammanbitna

En åldrad sheriff hjälper en flicka att spåra sin fars mördare genom indianreservaten.

Originaltitel True Grit
Regissör Henry Hathaway
Manus Marguerite Roberts, Charles Portis
Genre Western, Drama, Äventyr, 60-tal
Skådespelare John Wayne, Glen Campbell, Kim Darby, Jeremy Slate, Robert Duvall, Strother Martin, Dennis Hopper, Jeff Corey, Hank Worden

Solidus
2018-06-12
Som många skriver så är nyversionen från bröderna Coen bättre på alla sätt, men originalet har lättsmält charm och fint foto över landskapen. Kim Darby övertygar som bestämd Mattie Ross och John Wayne gör en stabil insats som alkoholiserad sheriff (dock är frågan om den är tillräckligt bra för en Oscar) men de bleknar i jämförelse mot Jeff Bridges och Hailee Stenfield. Kul att se Robert Duvall och Dennis Hopper tidigt i karriären. Sammanfattningsvis så är remaken att föredra, men originalet är sevärd äventyrsfilm, men den lämnar inte mycket till avtryck hos mig. Den är, enkelt uttryck, helt ok.
2017-03-11
Svag trea men jag gillar verkligen Mattie Ross, originalet har en helt annan aura av kvalitet, Bridges är 10x den skådis Wayne är t.ex., men den här har en naiv äventyrscharm som jag tycker funkar och slätar över dess brister så den är ändå rätt bra!
Murvel48
2017-02-07
En otrolig massa dösnack och väldigt lite verkstad. Nyinspelningen var inte särskilt bra men klart bättre än den här tråkiga smörjan.
Starkbröl
2017-01-16
Remaken är bättre på många sätt, men detta är ett mer klassiskt äventyr, mer familjetillvänt och med en betydligt lättsammare ton. Tex framstår inte Rooster som lika svår, och med tiden tinar han upp. Även flickans kristna rätt-och-fel-syn är mer tydlig och den karaktären blir därför förståeligare i sin tjurskallighet. Duvall är lysande i de korta scener han är med. Stark trea.
Metheuz
2016-10-06
Gillar Mattie Ross mer i den nya versionen av Coens så jag föredrar den samt att John Waynes prestation är inte så märkvärdig som Oscarsjuryn verkade ha tyckt. När jag tänker efter så uppskattar jag nog hela huvudtrion mer i True Grit från 2010 men detta är ändå en helt okej westernrulle.
KyLLo
2014-11-02
Både den här och nyinspelningen är mycket bra, men på olika vis. Den här är gjord på klassiskt vis, men är ändå inte en västern i mängden. Den är mer händelserik och håller ett högre tempo än många andra äldre västernfilmer. Så bjuder den även på överraskningar. Det som stör mig mest är karaktärerna. Männen är fördomsfulla och kvinnoförnedrande alkoholister. Den pojkaktiga flickan är mest irriterande, dumdristigt övermodig och osympatisk. Det är en film där jag gärna vill sympatisera med någon eller måla ut goda och onda, men inte gör det fullt ut.
Dutch
2014-10-22
Barnsligt fin.
92axha10
2014-05-10
Lite mer traditionell än den nya versionen som är lite mer nedtonad och mörk. Den här är lite roligare, glad och byggd som en klassisk western brukar vara. Båda versionerna är lika men ändå olika på något sett. Jag gillar båda men den nya väger lite tyngre i min mening.
Berniey
2014-01-28
Betydligt bättre än den usla ny versionen av bröderna Cohen och John Wayne gör bra ifrån sig. men den blir aldrig riktigt bra utan det mesta är rätt så trist och tempofattigt. men vackert på sitt sätt.
dudson
2013-07-29
Ingen favo western men alltid sevärt med Wayne och en ung Dennis -Hopper& en ung Robert Duvall. resten av skådespelarna var riktigt irreterande. men + till att filmen är grymt vacker.