3.2

De sammanbitna

En åldrad sheriff hjälper en flicka att spåra sin fars mördare genom indianreservaten.

Originaltitel True Grit
Regissör Henry Hathaway
Manus Marguerite Roberts, Charles Portis
Genre Drama, Äventyr, Western, 60-tal
Skådespelare John Wayne, Glen Campbell, Kim Darby, Jeremy Slate, Robert Duvall, Strother Martin, Dennis Hopper, Jeff Corey, Hank Worden

2013-07-29
Ingen favo western men alltid sevärt med Wayne och en ung Dennis -Hopper& en ung Robert Duvall. resten av skådespelarna var riktigt irreterande. men + till att filmen är grymt vacker.

2013-05-11
Varför finns det en nyinspelning när originalet är så mycket bättre? Stark trea.
Hypostas
2012-10-28
Suverän Westernrulle, som faktiskt är snäppet bättre än den utmärkta remaken. En hel del detaljer som tycktes märkliga i remaken fick också sin förklaring när man såg originalet. Mäktig cast, med legender som John Wayne, Robert Duvall och Dennis Hopper. Grymt härlig upplevelse med blu-ray och proj. Väldigt fin bild. Diggar den här filmen skarpt. Stark fyra.
ses11
2012-08-02
Tänker inte köra med "lite seg men stentuff Wayne-rulle"-stuket. Tycker att filmen hade ett bra tempo, där Wayne snarare lyfte fram en mänsklig och trasig sida. Att filmen, förutom det uppenbara hämndtemat, visar hur faniljeband kan knytas även utan gemensamt blod, är riktigt fint. Dock inte lika episk eller djupgående i ditt berättande som "Förföljaren", men John Ford sitter trots allt inte i registolen.
Tonti
2011-11-28
En härligt frejdig film med trevliga skådisar och mäktiga miljöer. Väldigt lik Coenversionen även om den är några snäpp mörkare och bättre. Men även detta är en schysst upplevelse som förtjänar starktrean.
Gobo
2011-08-14
Helt ok soffslapparfilm med en benhård John Wayne! Ser fram emot att se nyinspelningen av den!
Afflicter
2010-04-02
Håller med Wayne själv om att Kim Darby är en av de sämsta skådespelarna han har arbetat med. Hon är otroligt irriterande. Synd att Duvall måste vara med i den här besvikelsen.
Rune2000
2010-03-19
"True Grit" är knappast någon höjdare till westernfilm och vissa scener är rent skrattretande men Kim Darby skötte sig stabilt i sin roll och drog till slut filmen i hamn. John Wayne understryker verkligen faktumet att man måste spela en fysisk handikappad karaktär för att få en Oscar.
sven_usling
2009-09-09
John Waynes bästa roll. Han är faktiskt väldigt rolig. Som många andra sagt så tycker jag dock inte att han förtjänade en Oscar. Både Peter O'Toole (Goodbye, Mr Chips) och Richard Burten (Anne of the Thousand Days) förtjänade att vinna mer än Mr. Wayne.
MrMario
2009-07-20