3.6

De skoningslösa

Den före detta revolvermannen William Munny har inte hållit i ett vapen på 11 år. Då kommer en prisjägare med ett erbjudande som han inte kan motstå.

Originaltitel Unforgiven
Alternativ titel The Cut Whore Killings
Regissör Clint Eastwood
Manus David Webb Peoples
Genre Drama, Western, 90-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Morgan Freeman, Jaimz Woolvett, Gene Hackman, Anna Levine, Saul Rubinek, Frances Fisher, Richard Harris, Liisa Repo-Martell, Anthony James, Rob Campbell, David Mucci, Tara Frederick, Beverley Elliott

Skapad 2019-11-18 av AddeColciago
William Munney (Clint Eastwood) är en ökänd före detta tjuv och mördare, som numera försöker leva innanför lagens gränser. Då hans fru går bort lämnas han ensam med sina barn och tillsamma...   Läs mer »

Skapad 2019-11-15 av Jämte
De Skoningslösa är en western film, och enligt min personliga åsikt den helt klart bästa western jag har sett. Unforgiven är en film som är regisserad, spelad och producerad av Clint Eastwood, o...   Läs mer »

apelsin
2021-02-02
Har sett ett tiotal populära westernfilmer under senaste månaden, detta var den sämsta av dom, av filmens 131 minuter var det bara cirka 15 som var spännande, totalt ointressant smörja säger jag om resten av filmen, når nästan upp till en svag tvåa tack vare de cirka 15 spännande minuterna.
Björkman
2020-10-17
Helt okej westernrulle med stabila skådespelarinsatser, men den når inte riktigt ända fram. Den blir helt enkelt inte så intressant som den hade kunnat bli. En specifik sak är karaktären English Bob (mycket fint spelad av Richard Harris) som byggs upp riktigt bra, men sedan inte alls utvecklas på något vidare givande sätt, tvärtom (vilket är meningen i sammanhanget, men det känns helt enkelt bortkastat med den utvecklingen). Tyvärr blev denna film ingen minnesvärd upplevelse utan bara en godkänd film man ser en gång i livet.
jcoke88
2020-04-30
Blir som tittare skriven på näsan i scen efter scen. Övertydlighet är Clintans adelsmärke.
Visse93
2020-08-03
Världens bästa film. Med spänning och äventyr. Stark femma!
Pi-R
2018-11-20
Stark fyra, riktigt nära att tippa över i en femma. Samtidigt kan jag inte riktigt sätta fingret på exakt VAD jag går igång på... men till stor del torde det handla om rollfigurerna, och – som i många av Clintans bästa egna filmer – den obevekliga vägran att moralisera, på något som helst sätt; i grund och botten handlar det om människor som bara forsöker hålla sig på fötter. Det är inte Clints bästa film, och manuset saknar inte brister... men stämningen dröjer sig kvar långt efter filmen slutat. och just det – Hackman gör en av sina absolut främsta rollprestationer
widez
2017-04-20
Bra western med både humor och spänning.
karlmats
2017-01-13
Kompentent och det känns genuint även om det naturligtvis är svårt att veta hur fan de hade det på den där tiden. Clintan är bra som vanligt, Hackmans sheriff går inte av hackor och överlag känns karaktärerna trovärdiga och lagom mycket rövhål för att passa in i en sån här värld. Samtidigt tycker jag aldrig det lyfter, det lunkar på och man blir glad, men inte så glad att alla hyllningssånger känns helt befogade. En stabil 3a.
RadiatorPorch
2017-01-07
Bland Westernrullar finns många filmer som får en att skriksalivera kraftigt av belåtenhet. Denna reaktion framkallar De Skoningslösa upprepade gånger, men av helt andra anledningar än i traditionella Westerns. De Skoningslösa är nämligen något så märkligt som en ytterst mänsklig Western, karaktärerna är väl utbyggda, och känns långt mer som faktiska personer, snarare än de storslagna karikatyrerna som man oftast ser. Det utmärkta fotot bör även det nämnas. Allt som allt, en helgjuten film som tveklöst borde kunna vara den mest svårflörtade av filmtittare till lags.
RustyFilm
2016-12-09
Clint Eastwood, Gene Hackman och Richard Harris samtliga några år över 60 och så lillen Morgan Freeman endast 55 år och ingen riktig cowboy. Kan det gänget och ett manus specialskrivet för åldrade cowboys bli nått? Ja, det blev en ganska kantig western med en hel del spänning och snygga bilder. Kantigheten kan man kanske skylla på Clintans regi. Men det här är helt enkelt en rak western med en annorlunda historia serverad utan spaghetti. Härligt.
Fiskjävel
2016-10-31
Jag har alltid haft svårt för westernfilmer, detta är dock ett undantag. Den är sjukt snygg och spännande (nästan) rakt igenom. Hade vunnit på att kortats ner en aning. 4.