De tappra 600

Storslagen berättelse om Krimkriget och det 27:e brittiska lansiärregementet vars resa startar i Indien och slutar i en vindsvept rysk dal där 600 män anfaller en rysk artilleristation med över 20 000 män.

Originaltitel The Charge of the Light Brigade
Alternativ titel I ungdomens vår
Regissör Michael Curtiz
Manus Michael Jacoby, Rowland Leigh, Alfred Lord Tennyson
Genre Action, Äventyr, Romantik, Krig, 30-tal
Skådespelare Errol Flynn, Olivia de Havilland, Patric Knowles, C Henry Gordon, Nigel Bruce, Donald Crisp, David Niven, Henry Stephenson, G P Huntley, Robert Barrat, Spring Byington, E E Clive, J Carrol Naish, Walter Holbrook

ilBrutto
2014-04-05
Från 1936 med scener som fortfarande är starka, extra starkt i dag när man betänker att det var på Krim detta blodbad utspelade sig

2013-02-09
Denne holder enn idag. Kavalleriscenen gir rysninger.
Jonas77
2012-03-23
Välgjord och känns realistisk.
Sznax
2012-01-27
Klassisk lagom underhållande matiné film med Flynn i en något annorlunda roll. Hans roll är inte lika sympatisk som han brukar vara. Omgärdad av bra skådespelare (speciellt Niven och Bruce) i trovärdiga miljöer och fantastiskt välgjorda actionscener. Dock är actinoscenerna väldigt ologiska och framställs på ett märkligt sätt, sedan att c:a 25 (inte 200) hästar dödades under inspelning lämnar lite bitter eftersmak. Betyg 6.1
Tuxie
2010-01-26
Över 200 hästar mördades vid inspelningen av den här filmen. "För konsten". De ansvariga borde också ha mördats.
goeran
2008-02-04
En klassisk amerikansk matinéfilm; exotiska äventyr och romantik med Eroll Flynn och Olivia de Havilland i huvudrollerna. Utomordenligt imponerande scenografi; i all synnerhet det avslutande kavallerianfallet är en del av filmhistorien.
Bomkia
2006-12-23
Helt ok krigsfilm från det glada 30-talet. Väldigt romantiserad antagligen jämfört med verkligheten, men vad kan man begära. 3a.
Mikka
2006-01-17