2.9

De tappras legion

Michael "Beau" Geste lämnar England och går med i franska främlingslegionen. Han får tjänst i norra Afrika där han återförenas med sina två bröder John och Digby.

Originaltitel Beau Geste
Regissör William A Wellman
Manus Robert Carson
Genre Action, Äventyr, Drama, Krig, 30-tal
Skådespelare Brian Donlevy, Gary Cooper, Ray Milland, Robert Preston, Susan Hayward, J Carrol Naish, Albert Dekker

2020-08-14
Mysteriet är liksom inte särskilt spännande och bröderna är inte intressanta. Varför dom motsätter sig myteriet förstår jag inte. Jag tycker inte slutklämmens grej om att offra sig för någon annans ära osv är särskilt intressant eller värt. Svag tvåa.
KimEkberg
2019-05-06
En ganska obegriplig berättelse om chevalereska stroppar som struttar runt i öknen. Det är emmellanåt snyggt och stämningsfullt på ett sätt som förebådar mer innerliga filmer som Yellow Sky, men det här är inte helt hundra. Framförallt är casten tråkig, man har verkligen fokuserat på stropp-faktorn. Känns också mer amerikanskt än det brukar, men de har ju uppfunnit Mickey Mousing och liknande filmiska grepp.
Mikka
2008-03-04
Snygg film som börjar bra, men efter att de gått med i främlingslegionen känns filmen mest som ett stort gäsp för mig...
goeran
2006-01-14
Det är ganska naturligt att jämföra Beau Geste med Julien Duviviers dito film om Spanska främlingslegionen; La Bandera (Legionärer, Spanien har lejt er att dö!) från 1935. Och till riktigt den nivån når inte Beau Geste. La Bandera är mörkare och djupare och Julien Duvivier en ändå bättre regissör.
goeran
2006-01-14
En mycket välgjord och känslosam film om tre engelska bröder som söker sin lycka i Franska främlingslegionen. Gary Cooper är mycket bra i huvudrollen som Beau Geste men den stora skådespelarprestationen står nog Brian Donlevy för som den grymme sergeanten Markoff. Percival Christopher Wrens roman har filmats flera gånger men denna filmatisering, den tredje i ordningen, anses fortfarande vara den bästa.