3.5

De två kvinnorna

Cesira och hennes 13-åriga dotter flyr från de allierades bombningar i Rom under andra världskriget. Cesira försöker hela tiden skydda sin dotter. Filmen bygger på en roman av Alberto Moravia.

Originaltitel La Ciociara
Alternativ titel Two Women, Två kvinnor
Regissör Vittorio De Sica
Manus Vittorio De Sica, Cesare Zavattini
Genre 60-tal, Drama, Krig
Skådespelare Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Eleonora Brown, Carlo Ninchi, Andrea Checchi, Pupella Maggio, Emma Baron, Bruna Cealti, Raf Vallone

KyLLo
2021-05-08
En närgången och tänkvärd film. Färgstarka rollpersoner och natursköna miljöer. Att man får följa en mor och hennes dotter (fortfarande 12) genom filmen är ett smartdrag. På så sätt får man dels uppleva precis vad de upplever och samtidigt lära känna dem bättre. Jag chockas och förundras en hel del under resan och inser att det är en av styrkorna med filmen. De typitalienska personligheterna och skillnader i samhällskulturen är påtagliga. Det är impulsivt, tydligt artikulerande, gapigt, yviga gester, humörsvängningar och såväl verbala som fysiska avhyvlingar. Särskilt i början upplevde jag det dock som ett störningsmoment. Modern försöker att vara stark och självständig, samt beskydda och uppfostra dottern. Men hon verkar se dottern som en del av sig själv och anse att hon ska bete sig och tycka likadant. Dottern är, till skillnad från sin mor och andra i filmen, osäker och tystlåten. Och det är chockerande att dottern ständigt bemöts som en vuxen kvinna istället för det barn hon är. Hon har heller inga jämnåriga eller andra att anförtro sig åt än sin mor. Hierarkin i samhället, kvinnoförtrycket och utsattheten är återkommande i filmen. Det här är definitivt ingen solskenshistoria, men inte heller ett typiskt krigsdrama. Filmen växer sig starkare ju längre in i den man kommer och det är i slutet som skådespelarna och regin verkligen glänser, när de små detaljerna som blickarna sitter till perfektion. Det är egentligen då som den berör som allra mest. Pendlar mellan trea och fyra. Om inte annat är det kvaliteten i slutet som fäller det definitiva avgörandet.
RustyFilm
2021-04-19
De två De Sica filmer jag tidigare kollat har varit realistiska berättelse från ett krigshärjat Rom (40-talet). Samma miljö här men filmens huvudperson Cesira (Sophia Loren) flyr krigets Rom i filmens introduktion. Detta tillsammans med sin 13-åriga dotter. Så filmen kommer i stället att utspelas på Italiens landsbygd. Men berättelsen är också här en detaljerad skildring av krigets smärtsamma inverkan på landets befolkning. Manuset bygger på en roman av Alberto Moravia.
mammene
2021-04-15
Det är nästan så att det är själva skådespelet som är mest intressant här. Hur man spelar ut allt man har i känsloyttringar och då är Sophia Loren en av de bästa, hon spelar verkligen ut högt och lågt. Krigets påverkningar finns med hela tiden och mer vid vissa tillfällen, just det att man kanske inte alltid förstår allvaret förrän det är för sent och vad det gör med människor. Här en mor som till varje pris vill skydda sin dotter. Stark trea.
goeran
2016-12-31
Vittorio De Sicas La Ciociara från 1960, efter Alberto Moravias roman med samma namn, är ett gripande krigsdrama som utspelas under åren 1943 – 1944 och som bl a skildrar det som i Italien kallas Marocchinate; massvåldtäkterna på italienska kvinnor som marockanska hjälptrupper (under franskt befäl) gjorde sig skyldiga till regionen Ciociaria efter slaget vid Monte Cassino. Sophia Loren är lysande i huvudrollen; hon fick välförtjänst både en Oscar och pris i Cannes som bästa kvinnliga skådespelare för sin insats i filmen.
sirkurt
2015-08-19
En bra film. Sophia Loren imponerar. Men som så ofta blir jag inte så engagerad i äldre italienska filmer med den här typen av handling. Tycker det är svårt att bli engagerad i historien och karaktärerna men det är absolut en sevärd, välgjord och en fin film.
JimCarrey
2013-04-23
Knappt godkänt 2-
sunvalley
2010-01-13
Mycket bra av mästaren De Sica. Om Cykeltjuven handlar om förhållandet far-son handlar den här om förhållandet mor-dotter. Kul att se Sophia Loren och Belmondo agera mot varandra. Sista halvtimmen är riktigt gripande.
Tonti
2009-05-06
Har vissa svagheter men helhetsintrycket är helt klart positivt. Visst är Loren knappast någon mästerlig aktris men jag tycker ändå att det finns mycket att gilla i den här filmen. Fyran är svag, dock.
KimEkberg
2009-05-05
jag gillade den tre, av någon anledning. Är inte stormförtjust i Loren och hennes eviga skrikande.
niklaseriksson
2008-03-25
Sannerligen en fantastisk skådespelarprestation av Sophia Loren.