3.7

Dead Man

William Blake blir genom en händelse laglös i Västerns utmarker. På sin resa genom vildmarken lämnar han ett spår av kroppar efter sig...

Originaltitel Dead Man
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Western, Fantasy, Drama, 90-tal
Skådespelare Lance Henriksen, Gabriel Byrne, Johnny Depp, Billy Bob Thornton, John Hurt, Michael Wincott, Alfred Molina, Iggy Pop, Crispin Glover, Gary Farmer, Robert Mitchum, Mili Avital, Eugene Byrd

Skapad 2019-10-06 av Berglomi
Neil Youngs magiska gitarr sätter direkt atmosfären för filmen, och ju längre den fortgår desto mer känns det som att Neil Youngs ackompanjerande är filmens själ. Jag undrar ibland om det är ...   Läs mer »

RustyFilm
2019-04-24
”Ingen” guidar William Blake till nästa nivå. En drömlik historia till orytmiskt gitarr-klingande. Svartvitt har ju funkat förr för J.J. men den här skulle ha gjort sig bättre i färg. Saknar även lite av den vanligtvis närvarande sköna magiska Jarmusch stämningen. Det här blev ju lite gnälligt, måste hitta nått positivt (jag är ju Jarmusch fan). Positivt 1/ Jarmusch fräschar upp westerngenren med sitt idérika tänkande Positivt 2/ Müllers filmfoto (trots färglöshet).
Solidus
2018-07-01
Efter en omtitt måste jag tyvärr sänka betyget ett snäpp och kritiken är detsamma som Bumbi78 skriver: Gitarrslingan fungerar till en början, men blir mot slutet mycket tjatig. Hade det varit för mycket begärt att få ett lite mer varierande soundtrack? DEAD MAN känns verkligen som en resa till döden, som balanserar mellan sömn och vaket tillstånd. Nackdelen blir att mot slutet känner man sig lika trött som Depps karaktär. Det är en annorlunda western och det finns delar med filmen som fungerar bra. Skådespelarna är en av dem. Det är många stora namn som har samlats under Jim Jarmusch regi. Dessutom finns det en hel del humor som går hem hos mig. DEAD MAN är en bra och smal western. Förvänta dig inte en episk film i Leone-anda, för då kommer du bli besviken.
92axha10
2018-04-27
Psykedelisk western, inte en genre man stöter på ofta. Gillar man prog som jag ökar chansen att man gillar detta. Den här visar film som konst. Det finns symbolism, Neil Young, humor, sceneri och mycket mer. Rekommenderar till alla som vill ha mer än ren underhållning från sina filmer.
2017-10-22
andmoreagain
2016-03-25
Roliga cameos, snyggt foto men inte helt outstanding. Jarmusch är alldeles för överhypad och ingen riktig bildkonstnär men troligtvis är Dead Man en av de bättre filmerna. Medium rare trea.
2014-11-25
Får en känsla av att det delas ut många prettobetyg kring denna film. Visst är det visuellt stiligt och första halvtimman är riktigt bra. Men efter 2 timmar av ändlöst tugg & långsamma kamerasvepningar ackompanjerat av samma gitarrslinga som i förtexterna är man less.
2014-11-16
Dead Man betraktar jag inte som en Western utan mer som drömlik resa för själen. Filmen gör sig fantastiskt bra i svartvitt och fotot är helt fantastiskt. Detta kombineras med Neil Youngs härliga gitarr och med en fridfull sinnesstämning. En mycket visuellt vacker film. 3+
AlbinWesley
2014-02-20
SNYGG som vanligt och väntat. Börjar bättre än den fortsätter men det säger mer om början än om fortsättningen, så att säga. Neil Youngs stämningsingivande gitarrer gör skillnaden men mycket bra och lysande.
Malfunction
2013-11-16
Ren poesi. Kanske nittiotalets bästa film.
Sznax
2013-03-01
Extremt speciell västernfilm. Stämningen är verkligen makalös och skapas till största del av musiken, som nog är åtminstone topp 25 genom tiderna. Intressanta karaktärer och cameos ger extra underhållning. Samtidigt finns det hela tiden en brist i filmen, manuset arbetar sig sakta framåt men utan att egentligen ta tag i en. Jarmusch har en tendens att tappa bort sig i att göra filmen cool (på olika sätt). Här lyckas han i slutändan, vilket han inte alltid gör, men filmen blir ändå inte den upplevelse jag kanske förväntade mig. Sedan slösas några av skådespelarna bort, speciellt Henriksen och Wincott och indianen blir ibland inte särskilt trovärdig. Betyg 7.0