3.6

Dead Man Walking

Syster Helen Prejean får ett brev från fången Matthew som behöver någon att prata med. Han väntar på sin avrättning för mordet på två tonåringar.

Originaltitel Dead Man Walking
Regissör Tim Robbins
Manus Tim Robbins
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J Barry, R Lee Ermey, Celia Weston, Scott Wilson, Lois Smith, Roberta Maxwell, Margo Martindale, Barton Heyman, Steve Boles, Nesbitt Blaisdell, Jack Black, Peter Sarsgaard, Missy Yager, Michael Cullen (I)

DennisBu
2020-01-19
Jag såg denna filmen i en mycket liten biosalong som 15-åring. Salongen var hyfsat välfylld av medelålders kvinnor och av mig. Jag hade köpt popcorn och i en av de mest snyftiga scenerna när medelålderskvinnornas snyftande inte visste några gränser så satte jag ett litet litet popcornskal i halsen som gjorde att min hosta överröstade inte bara snyftandet utan också den stämningsfulla musiken. Än idag, om man är riktigt tyst så kan man i den lilla biosalongen i Göteborg höra ekot av hostan som aldrig ville ta slut i den sorgligaste av scener under filmen Dead Man Walking.
2017-08-01
Inte totalt värdelös men den hade kunnat bli mycket bättre.
2017-07-28
Damn execution. The execution are slaying by the province. Some justice.
RustyFilm
2016-12-13
Ett våldtäktsmord på två ungdomar begås. Filmen handlar om efterspelet till mordet. Berättelsen har verklighets bakgrund. Fokus läggs en hel del på anhöriga (det gäller anhöriga till både förövare och offer). Det hat och ångest som svävar over anhöriga och omgivning återges på ett nästan dokumentärt sätt. Jag tycker det här blir bra och intressant film.
StureStenhög
2016-08-11
Jag var rädd för att det här skulle vara en politiskt laddad Hollywood-snyftare, men till min glädje hade jag helt fel i den farhågan. Det här är en film som verkligen vill utforska dödsstraff-frågan på djupet, och belysa den ur olika perspektiv. Förvisso råder det ingen tvekan om vilken sida filmen själv tillhör, men jag har inga problem med att en film tar ställning så länge den är intresserad av en diskussion och inte försöker köra ner budskapet i halsen på publiken, Susan Sarandons karaktär fungerar dessutom väldigt bra som vår ledsagare genom den här snåriga historien, och det är intressant att se hennes försök att hålla sig neutral i en så här pass laddad fråga. Stark trea
mammene
2016-08-07
Så många bottnar och vinklar i denna historia, man kunde känna med så många och man lyckades hålla balansen. Mycket växte fram och inte påtvingat och det skedde genom syster Helens ögon, hon försökte nå och förstå alla, är det möjligt? Många funderingar efteråt och då har en film lyckats, denna utan att skriva oss på näsan.
Tatty
2016-04-03
Så bra!! Älskar Sean Penn i filmen. Han gör rollen så bra. Filmen ger så mycket känslor. Lite sorgligt men stark. Susan Sarandon gör också rollen bra.
2016-01-22
The execution are slaying by the province
2016-01-22
The excution are slaying by the province.
2016-01-22
The excution are slaying by the province