2.8

Dead Man's Curve

Två collegestudenter dödar sin rumskamrat för att få högre betyg.

Originaltitel The Curve
Alternativ titel Dead Man's Curve
Regissör Dan Rosen
Manus Dan Rosen
Genre Drama, Komedi, Mysterium, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Matthew Lillard, Michael Vartan, Randall Batinkoff, Keri Russell, Tamara Craig Thomas, Anthony Griffith, Henry Strozier, Dana Delany

StureStenhög
2012-01-30
Det här kändes otroligt mycket 90-tal, och jag kan inte låta bli att gilla det. Det känns lite som en rest från en tid då det här med twistar åt alla håll fortfarande var ganska kul, här vänder man ut och in på handlingen så mycket att jag inte riktigt vet ifall man fick ihop det eller inte, men det spelar faktiskt ingen större roll så länge det är underhållande. Mest gillar jag kanske det faktum att det här är en film där det helt enkelt bara är ett gäng sviniga karaktärer som försöker blåsa varandra, här finns ingen sensmoral eller nån given good guy. Jag tror förvisso att det är tänkt att man ska hålla på Michael Vartan, men det var nog den karaktär jag gillade minst, mycket för att Vartan är en väldigt blek skådis. Desto färgstarkare är då Matthew Lillard, man kan ju inte riktigt förneka att han passar väldigt bra till att spela en riktig röv, och han står för en stor del av underhållningen. Jag ska ju inte försöka lura i nån att det här är ett mästerverk givetvis, men vill man ha lite 90-talsunderhållning av det mörkare slaget och kan tolerera att det smyger sig in en del skit, så är det här ett bra val

2007-01-14
Om en elev på college tar livet av sig kompenseras dennes rumskamrater med erbjudandet av 4.0 i slutbetyg och får då valfriheten att söka till vilken skola som än önskas. Två studenter är villiga att gå så långt. The Curve är en thriller om en grupp studenter som försöker föra övriga i sin närhet bakom ljuset. I rollerna finner man exempelvis Keri Russell (tv-serien Felicity) samt Matthew Lillard, som spelar en något knepig roll. Filmen är något av lågbudget och hade en omsättning på runt 8 miljoner kronor. Det bjuds inte på några specialeffekter från debutregissören Dan Rosen. Mannen har även skrivit ihop filmens manus och det är något som imponerar på mig. Jag är svag för filmer som vänder på historiken och det är precis vad The Curve gör. Inte förrän i sista scenen får man kännedom om hur allt var planerat och vem som låg bakom vad. The Curve är tidvis en mörk thriller men som har glimten i ögat. Jag har sett filmen ett par gånger tidigare och även nu upplevde jag den som spännande rakt igenom. Gillar man filmer likt Wild Things där man inte kan lita på någon är detta en film jag varmt kan rekommendera. Vill man å andra sidan se en påkostad rulle med bländande skådespelarinsatser och ett helt realistiskt manus bör man dock se vidare efter andra mer lämpliga alternativ. The Curve är en åtminstone en film som helt faller mig i smaken.
Robodan
2005-02-28
Trots allt ganska smart med alla vändningar, men skådespelarna är inte bra.
Mannen
2004-09-01
En mycket bra vändning i slutet. Man hålls fast framför tv:en tills filmen är klar
Boogie_aight
2004-08-27
borde se om denna, minns den bara svagt
Soul_Assassin
2004-05-27
har bara sett lite av den! tyvärr! Men längtar tills jag får den på DVD!!! =)
sacredsoul
2003-12-30
Ah, riktigt bra film! Lillard och Vartan är ljuvliga skådespelare och handlingen är roligt spännande förvirrande. Tål att ses om.
BellseBubba
2003-01-11