3.7

Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father

En dokumentärfilmare försöker minnas sin mördade vän, och upptäcker att kvinnan som mördade honom är gravid med vännens son.

Originaltitel Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father
Alternativ titel Dear Zachary
Regissör Kurt Kuenne
Manus Kurt Kuenne
Genre Dokumentär, 2000-tal

MangHa
2016-08-02
Klippningen i den här filmen kan ge dig epilepsi. Lite väl mycket badande av "I love you"-fraser.
Tobbiee
2016-02-22
Detta måste vara det sjukaste händelseförloppet jag sett. Det är så overkligt så man kände sig nästan illamående efter att ha sett den då man blev påminde om att historien faktiskt är sann. . Jag både älskar och hatar att bli såhär berörd utav något som inte har något med mitt eget liv att göra. Men detta kändes verkligen, precis som att jag var där då. Vidrig historia bevisad och berättad på ett helt fantastiskt sätt. Hade velat ge den en 6a på en skala 1-5. Så bra var detta.
Kajanus
2015-05-21
Obefogad kritik emot filmens hantverk går att läsa i kommentarerna nedan. Jag såg den avskalade klippningen som en narrativ styrka. Dear Zachary är helt och hållet känslostyrd och det finns ingen fjärde vägg mellan åskådare och inblandade. Man slits mellan hopp och förtvivlan i vad som skulle kunna kallas för ett dokumentäriskt mästerverk. Fullkomligt vidrig historia där tårarna inte är långt borta. Och min kärlek till David och Kate är bortom all kontroll.
Invertedd
2015-01-04
Taffligt hantverk på ett fascinerande material.
Elloschka
2013-11-28
Egentligen värd en trea, men måste ge högre på grund av att jag blev så otroligt berörd a den.
andy_l
2013-11-26
Läste om detta. Mycket gripande. David och Kate är helt fantastiska. Dokumentären i sig är tyvärr inte särskilt bra.
ulke666
2012-12-23
Egentligen värd betydligt mer än en trea men jag är tyvärr inte så imponerad av utförandet av filmen. För att nämna ett exempel så tycker jag att klippningen är riktigt kass. Själva historien och tanken med filmen är annars fantastiskt bra och förtjänar riktigt högt betyg. Därav får betyget landa nånstans däremellan.
frida79
2012-12-09
Såg filmen två gånger på raken. Grät lika mycket båda gångerna. Hade den i tankarna länge. Det amatörmässiga hantverket stör mig inte, tvärt om gör det bara att filmen känns mer personlig och nära!
claudiomarino
2012-12-07
Risigt hantverk men imponerande material. En gripande historia.
kryptoniite
2012-11-29
En ytterst obehaglig film med en historia som berör. Det jag däremot kan klaga på är att det är för mycket fokus som sätts på att glorifiera Andrew. Det borde istället ha funnits en fördjupning i Andrew och Shirleys relation. Och varför låta bli att intervjua Shirleys 2 andra barn? Med det sagt är det ändå en film som sätter sig på hjärnan. Stabil 4a.