2.9

Mordet på presidenten

Death of a President, är en fejkdokumentär som skildrar hur president George W. Bush blir mördad efter ett tal i Chicago 2007. En syrisk man grips och döms på lösa grunder för mordet.

Originaltitel Death of a President
Alternativ titel D.O.A.P.
Regissör Gabriel Range
Manus Simon Finch, Gabriel Range
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium, Thriller
Skådespelare Malik Bader, Hend Ayoub, Brian Boland, Becky Ann Baker, Jay Patterson, Jay Whittaker, Michael Reilly Burke

Skapad 2019-12-15 av Leonel
Få filmer har väckt så starkt motstånd som \"Death of a President\" redan innan den haft biopremiär. Två av Amerikas största biografkedjor vägrar visa den, CNN och radiostationen NPR vägrar g...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av crawler
Går det att se den här filmen med någorlunda ofärgade glasögon? Följdfrågan, som kanske är ännu viktigare, bör vara om det ens är önskvärt. Kontroversen har, minst sagt, varit massiv. Hil...   Läs mer »

#54
2015-11-28
Mockumentärformatet fungerar ovanligt bra här.
2014-11-29
Fejkdokumentär med ett väl genomtänkt och trovärdigt händelseförlopp med ett helt OK genomförandet. Till en början är det intressant och fascinerande men sedan frågar jag mig själv vad som egentligen är meningen med denna film. Vill man visa hur "Fucked up" USA är så finns redan riktiga dokumentärer. Regissören vill göra sig ett namn här!
BluePrint_1985
2012-06-24
Intressant synvinkel...
PeterTheW
2011-07-05
Tyvärr blir det aldrig intressant... utdraget och till slut tråkigt.
Kulturgam
2010-07-06
Långdragen och inte alltför trovärdigt skådespeleri, på gränsen till överspel.
Endymion
2010-02-24
Det sämsta med den här filmen är att det inte är en riktig dokumentär ;-)
Gröne_Orm
2010-01-06
Nåja. Porträtteringen är i alla fall nyanserad, även om filmen kanske inte är det. Den är mot väldigt mycket, och verkar inte ta ställning för något. Gott hantverk, föga upphetsande.
cirkusartist
2009-12-05
En av de allra sämsta filmer jag har sett på bio. Kändes som att hela filmen gick ut på att höra Bushs anställda och vänner berätta om vilken underbar och godhjärtad människa han "var". Kul för er som fick ut något mer av filmen än vad jag gjorde.
Heartofarebel
2009-11-16
En riktigt bra gjord film. Den visar vad som skulle ha kunnat hända. Jag är faktiskt förvånad över att ingen försökte mörda Bush. Vi får se om några galna islamister eller sjuka vit maktanhängare får för sig att knäppa Obama innan 2012.
2009-11-11
Mycket skrik men lite ull. Herregud vilket jobb filmmakarna har lagt ner för att få fram något som kunde ha sagts på två minuter. En mycket bra idé, men mer än så är det inte. (5-/15)