3.6

Death of a Superhero

Donald är en vanlig tanig tonåring som är trött på skolan, sina föräldrar och sina svårigheter att träffa tjejer. Att han har leukemi och flera cellgiftsbehandlingar i bagaget gör honom inte muntrare. I ritblocket är hans alter ego en oövervinnerlig superhjälte som omges av lättklädda hjältinnor, men som terapi räcker det inte för att stå emot ångest och självmordstankar. När de Marvelinspirerade superhjältarna i animerade sekvenser får liv på duken hjälper de däremot till att ge detta dödsdrama en säregen svärta.

Originaltitel Death of a Superhero
Alternativ titel Am Ende eines viel zu kurzen Tages
Regissör Ian FitzGibbon
Manus Anthony McCarten
Genre Drama, Animerad, 2010-tal
Skådespelare Andy Serkis, Thomas Brodie-Sangster, Sharon Horgan, Aisling Loftus, Michael McElhatton, Ronan Raftery, Jessica Schwarz

2015-03-06
Potential för en femma, men är när det kommer till kritan inte särskilt nära. Att den bitvis är aningen enkel och att karaktärerna känns lite för mallstöpta och platta ligger egentligen inte filmen till last särskilt mycket. Men när det stup i kvartetten spelas låtar med indie-brudar som tror att de är Björk, och som sjunger patetiska emo-texter, samtidigt som kameran sveper över diverse vyer, då reser sig pekoralhåren i nacken. Över huvud taget så är flera av de mer romantiska inslagen onödigt pinsamma. Men på det stora hela är det en effektiv, snygg, ändamålsenlig, gripande och förbannat välspelad film. (11-/15)

2012-08-25
Jävla bra film på temat dödsångest. Rekommenderas!
Mikka
2012-08-23
Serierna är stundom väldigt snyggt tecknade, men jag blev aldrig engagerad i filmen eller karaktären som den handlade om.

2012-08-15
Grym.
choklatchip
2012-05-13
Fin balans mellan fantasins animation och verkligheten. En film om mötet mellan människor och vikten av att leva i nuet och acceptera det som inte går att ändra. Trots bra skådespeleri når tyvärr inte historien ända fram, det kan dock bero mer på min ålder (och antal liknande sedda filmer) än på filmen själv.
anneliecn
2012-01-31
väldigt fin och ett fantastiskt soundtrack!
Scooterpie
2012-01-29
så JÄVLA fin!
psykos
2012-01-29
En av de bästa filmer jag sett