3.6

Deep Red

En synsk kvinna känner av någons tankar då hon befinner sig i en salong. Dessa tankar bevittnar att personen i fråga är en mördare och kommer att mörda igen. Hon utropar detta inför sin publik, men vems tankar hon läst vet ingen. Snart söker den mystiske mördaren upp den synska kvinnan och tar hennes liv. En engelsk pianist blir mordets enda vittne och försöker lista ut vem som är den skyldige. Men mördaren fortsätter ta livet av dem som kan avslöja dennes identitet.

Originaltitel Profondo rosso
Regissör Dario Argento
Manus Bernardino Zapponi, Dario Argento
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia, Macha Meril, Eros Pagni, Giuliana Calandra, Piero Mazzinghi, Glauco Mauri, Clara Calamai, Aldo Bonamano, Liana Del Balzo, Vittorio Fanfoni, Dante Fioretti, Geraldine Hooper, Jacopo Mariani

Skapad 2019-11-09 av DeRossi
En pianist, Marcus Daly (David Hemmings) bevittnar ett mord och dras in i en otäck mordhärva där allt inte är vad det verkar vara. David hemmings karraktär beslutar sig för att göra egna efterf...   Läs mer »

päronanton
2020-06-06
Riktigt bra! Spännande!
KyLLo
2019-07-25
Som helhet en besvikelse. Det finns ändå en hel del som jag tycker om. Musiken och ljudeffekterna tillför mycket, även om det emellanåt tar över föreställningen istället för att bara förstärka. Vissa skräckelement, som dockan på omslaget, är riktigt bra. Stundtals Hitchcock-creepy. Men det är som att Argento och Zapponi har blandat alla idéer på en gång, vilket gör det mycket spretigare än i vanliga fall. Dramaturgin är dåligt avvägd. Långa stunder extremt trögt och händelsefattigt och sedan väldigt snabb spänning. Jag skulle föredra bättre uppbyggnad och att den drar ut på spänningen. Att se blixtsnabba mord från ingenstans ger mig ingenting. Första djuprosa tvåan på en film av Argento.
Raimo_1985
2019-06-28
Tredje titten och fyran står fast, om än lite svagare fyra den här gången. Kanske får det dröja några fler år till nästa titt.
Ghostface
2018-10-16
När det gäller Argento måste man vara medveten att man får nycklarna till ett annorlunda filmuniversum där man inte pratar och agerar som i verkligheten. Förstå den komiska surrealismen som då skapas och kombinera det med ett ganska flytande kameraarbete och italiensk "synthrock"? så förstår du Argento.
Smultronsylt
2016-02-11
Jag fattar inte allt hallå över den här filmen. Den är ju verkligen inget speciellt och skådisarna är ju värdelösa. Jag gillar italienskt annars, men att sätta över en 2:a på denna kommer aldrig att gå.
Raimo_1985
2016-02-05
Andra titten och fyran står fast. Detta är nog min favorit-Argento. Jag har bara sett "export-versionen" som är en timme och fyrtio minuter. En del i filmen är bland det bästa jag sett i filmväg.
Ful_fisk
2015-03-08
Bra Dario Argento-klassiker med spännande kamera-arbete, snygg scenografi och bra stämning. Storyn ligger i vanlig ordning andrahandsprioriterad, men det är väl lite grejen också. Huvudsaken är att vi ska få stilren och underhållande skräckfilm och det är precis vad vi får.
Astrojacob
2015-01-30
Med tanke på året 1975 var detta italienskt nytänkande. Bizarr musik i bakgrunden o lek med kameran är inte allt. Själva storyn fascinerande o man luras ibland av en del längre, "tråkigare" tagningar, som avbryts av rent ultra-gore-våld. Helheten blir ändå en stark, skön horror-Fyra.
2015-01-07
Jag måste säga att jag blev aningen besviken. Den var inte skrämmande, morden inget speciella och historien och dess upplösning var inte särskilt intressant. Enda gången jag kände obehag och håret reste sig på armarna var när den otäcka mekaniska barndockan trädde in i handlingen.Jag tror faktiskt att jag hade uppskattat den kortare versionen mer men denna version får ändå godkänt tack vare att foto, klippning och kameravinklar är njutbara. 2+
Punkliv
2014-09-21
Mycket bra. Lite väl seg i början men när det tar sig så är det stundtals ett mästerverk. Kan tänka mig att den korta versionen är en femma.