2.9

Deep Web

En dokumentär som avhandlar det dolda internet som är helt krypterat och anonymt.

Originaltitel Deep Web
Alternativ titel Deep Web: The Untold Story of BitCoin and Silk Road
Regissör Alex Winter
Manus Alex Winter
Genre Dokumentär, 2010-tal

monsterpop
2018-03-01
nu tycker jag ulbricht borde spärras in enbart för att han - tydligen - är så odrägligt renhjärtad och ädelmodig.
vladi
2017-01-27
Så vinklat. Det handlar inte så mycket om "Deep Web", hela skiten är ett försök att rentvå den snälle, gode, "oskyldige" rikemanssonen som var så uttråkad att han startade ett brottssyndikat och ett tillhåll för knarklangarna. Sluta dalta med en jävla klåpare, han är inte oskyldig.
nodon
2016-11-28
Håller med "xpor". Filmen handlar inte mycket om Deep web utan om Silk road och om en av de eventuella "grundarna" av denna svarta online-marknad. Jag såg filmen för jag var nyfiken på vad Dark web och Deep Web egentligen var för något och hur journalister och regimkritiker i diktaturer använder den. Inga svar om detta dock.
xpor
2016-06-02
Dark web borde den heta. Eller kanske "SilkRoad".
Jopparn
2016-05-01
En svag 3:a. Dokumentären täcker inte in vad som finns i Deep Web (trots namnet) och har därtill en otrolig slagsida på vilka perspektiv som presenteras. Det blir extra tydligt då den spelats in under flera år och flera av de mest vältaliga försvararna byter sida när de väl får ta del av alla uppgifter. Det skyndas dock igenom upplever jag.
AlbinWesley
2016-04-26
Hyfsat bra dokumentär, tycker det är ganska intressant. Detta trots att jag inte kan instämma i de libertarianska idealen som subjekten säger sig förespråka, det känns snarare som en förenklad ideologisk ursäkt till egoism. Fast det är väl det liberalism handlar om, ofta snarare än sällan. Så jag hade väl egentligen varit mer intresserad av det faktiska innehållet i den djupa webben, utöver drogmarknaden. Emellertid ger filmen åtminstone för mig en bra nybörjarkurs i hur det fungerar osv.
Supernaut
2016-04-24
Helt okej dokumentär, men inget spektakulärt. Inget nytt för den som läser Wired och Verge regelbundet.
hasse-mate
2016-04-03
Intressant, men önskar också större fokus på övriga deep Web - mer än bara drogerna. Annars en okej berättad dokumentär. Sevärd +++
emilstjernholm
2015-12-09
Många libertarianska muppar som är så pinsamma att man vill skratta men samtidigt ger filmen en inblick i en större kamp om internet som onekligen är intressant.
Engravadlax
2015-08-04
Köper inte de idealistiska floskler som Ulbricht och de hackers som intervjuas menar sig stå för, jag tror att de är veklingar som inte kan erkänna för sig själva att de gör vad de gör för personlig makt--samtidigt finner jag inte beskrivningarna av de Amerikanska myndigheterna speciellt chockerande. Ett hyfsat om än analytiskt magert nyhetsinslag till dokumentär för oss som inte har orkat följa händelserna i realtid.