3.9

Dekalogen 5: Du skall icke dräpa

En psykotisk, ung man mördar en taxichaufför brutalt och döms till döden genom hängning. Två mord, ett legalt, ett illegalt, båda vidriga.

Filmen vann jurypriset i Cannes och klipptes senare ned till ett entimmesavsnitt i Kieslowskis Dekalogserie med den svenska titeln "Dekalogen 5: Du skall icke dräpa".

Originaltitel Krótki film o zabijaniu
Alternativ titel A Short Film About Killing, En liten film om konsten att döda, Decalogue Five: Thou Shalt Not Kill, Dekalog, piec
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Zbigniew Zapasiewicz, Miroslaw Baka, Krzysztof Globisz, Jan Tesarz

hsimpson
2020-03-21
Omtitt (denna gång av Dekalog-versionen), och tyvärr sänkning med ett steg. När jag ser den i relation till de andra dekalogfilmerna är denna bra mycket svagare än exempelvis ettan och trean. Advokatens utläggningar stör tempot och rytmen en aning (även om det förmodligen funkar bättre i den långa versionen), och det smutsgula filtret och ständiga vinjetterandet stör mig ganska mycket. Trean är vrålstark, men jag kan inte motivera en fyra just nu.
2020-02-19
Snudd på mästerverk!
Asmorod
2017-11-08
Fenomenal.
saggesaliv
2015-12-14
Jag har sett den långa versionen! Historien har en ganska så intressant utgångspunkt. Men jag tycker inte att det långsamma utförandet har en så positiv effekt på filmen som helhet, det är inte dåligt, bara lite väl långsamt. Zbigniew Preisner musik är i denna del den bästa och mest välkomponerade Dekalog-del hittills. Fotot är faktiskt det mest trista jag sett i en Kieslowski-rulle, även om det ej är dåligt någonstans så är jag van vid mycket mer storslaget. Slutscenen är filmens höjdpunkt, riktigt obehaglig, höjer helhetsintrycket för mig! Betyg: 64/100
StureStenhög
2015-10-02
Jag såg den längre versionen, det är väl lika bra att börja med att nämna det. Och bra var den på Kieslowskis typiskt dystergråa sätt, eller om det rent av var dystersvart denna gång. Jag gillar iaf verkligen att han inte gör det lätt för sig, istället skildrar han ett fruktansvärt brott som omöjligt kan försvaras i sig. Alla förstår trots allt att det är fel att avrätta en oskyldig människa, så en film på det temat blir alltid ganska torftigt som diskussionsunderlag. Här öppnar man istället upp för en diskussion på ett principiellt plan, och det ger så oerhört mycket mer, och det är i slutändan också mycket mer övertygande som argumentation. Karaktärerna är intressanta dessutom, inte minst advokaten, jag hade gärna sett att han hade fått lägga ut texten ännu mer. Det finns dock en del småsaker kring berättandet som jag inte tycker är helt lyckade, men där kan problemet ha varit bristande koncentration från min sida, finns således potential för ett höjt betyg, men nu stannar det på en stark trea
Astrojacob
2015-05-13
Obehaglig och genialisk. Stark Fyra.
andy_l
2014-10-26
Såg den korta versionen (56 min). Tung! Men alldeles för kort.
Hypostas
2014-08-16
För mig som svensk är det så självklart att vara emot dödsstraff att den här filmen lite grann slår in öppna dörrar, men den borde vara en obligatorisk del av undervisningen i den amerikanska grundskolan.
Darn
2014-03-07
"En liten film om konsten att döda"-versionen är helt klart bättre eftersom den får fram budskapet mer kraftfullt i sitt poetiska lugn och längre scener. Den gulnade bilden genom den småsmutsiga kameralinsen är fantastisk och särskilda scener är dock fortfarande så pass berörande att betyget ändå är snudd på samma typ av "fyra".
PierreLunaire
2013-11-12
Drabbande och omskakande. Inte bara temat utan även filmspråket är helt kongenialt med sitt tema. En av de viktiga filmskaparna.