3.5

Dekalogen 7: Du skall icke stjäla

I den sjunde delen av dekalogen behandlar Kieslowski Guds budord "Du skall icke stjäla". I denna film får man följa en kvinna som i tidiga år födde en dotter, men barnet uppfostrades av kvinnans mor. Stölden som filmen handlar om är när kvinnan vill ta sin dotter tillbaka.

Originaltitel Dekalog, siedem
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Anna Polony, Maja Barelkowska, Wladyslaw Kowalski, Boguslaw Linda, Katarzyna Piwowarczyk, Bozena Dykiel

hsimpson
2020-06-29
En av de starkaste delarna hittills - ruskigt obehaglig. Stark fyra.
AndersAxelsso
2017-01-20
Den olustigaste hittills.
2016-12-10
Dekalogen fortsätter i ännu en stark och fängslande episod, även ifall det kanske inte är en av de bästa delarna. Men med den här lägstanivån så går det ju förstås inte att klaga.
2016-10-16
En av de svagare i serien. Scenariot är dock raffinerat och innehåller intressanta moraliska frågeställningar öppna för egna tolkningar. I mina ögon är väl båda kvinnorna rejält uppfuckade, men av dem är mer skyldig till det, och det finns inte någon lösning som känns speciellt bra för den stackars ungen. Men som film tycker jag aldrig att det fungerar fullt ut, lite för mycket tid läggs på att presentera scenariot (gärna genom att låta karaktärer berätta om det för andra karaktärer som redan känner till allt), och lite för lite på att faktiskt göra något med det. Det kommer helt enkelt aldrig igång riktigt. Men en trea räcker det till, även om den är av det svagare slaget
saggesaliv
2015-12-15
En av de starkare delarna. Fotot är lysande. Skådespelet likaså. Lågmäld och hemsk historia, intressant handling och bra dialog. Karaktärerna är också väldigt intressanta viket gör det kul att följa. 77/100
Hypostas
2014-08-17
Väldigt hemsk, men bra film. En av de bättre delarna av dekalogen.
Mortiis
2014-04-02
Bra och på sina håll gripande men ändå inte så engagerande som jag hade önskat. Kopplingen till det aktuella budordet är dock riktigt snygg och går att tolka på många olika sätt.
Darn
2014-03-18
Förlorar nog mest på att jämföras med de andra, eller så var den bara inte så riktigt bra utan bara "okej". Berättelsen berör bara inte riktigt och den lilla flickan är inte en särskilt bra skådis. Den några sekunder långa inledningsscenen på betonglägenheterna är dock sjukt snygg. Musiken är också väldigt vacker.
martineden
2012-08-18
[rek. 4] Ytterligare en mycket, mycket lyckad del i serien. Gillar hur Kieslowski konstant problematiserar och nyanserar situationerna. Svaren är sällan enkla. Man kan här fråga sig "vem" det är som stjäl? Stölden som centralt tema ges en genomgående ambivalens. Skulle kanske kunna förstås som att människor hela tiden stjäl från varandra. Tycker att skådespelet generellt är riktigt bra i alla Dekalogdelar och även här. Mycket, mycket bra!!! 4+
Tharashar
2012-05-10
En av de svagare delarna, vilket egentligen säger mer om övriga delar, än att den här delen egentligen är dålig. Svag 4:a.