Deltagänget

Delta är den vildaste studentföreningen på hela Faber College. De är nöjeslystna och fulla av galna upptåg. Medlemmarna i Omega däremot är präktiga och skötsamma. Konfrontationen är oundviklig.

Originaltitel Animal House
Alternativ titel National Lampoon's Animal House
Regissör John Landis
Manus Harold Ramis, Douglas Kenney, Chris Miller (III)
Genre Komedi, Romantik, 70-tal
Skådespelare John Belushi, Kevin Bacon, Tim Matheson, Tom Hulce, Donald Sutherland, Stephen Furst, Mark Metcalf, Mary Louise Weller, Martha Smith, Karen Allen, Peter Riegert, Bruce McGill, John Vernon, Sarah Holcomb, Verna Bloom

dudson
2019-12-14
Jisses vilken hederlig skruvad/vild komedi! Den sparar varken på dom härliga grova underbara idagens - mått vulgära skämten som aldrig görs numera" Sen är det en väldigt levande film som känns frääcch även idag. Sen härligt se så många kändisar som var xtremt unga då (1978) Dom man minns mest är såklart Belushi/ Bruce McGill/ Margot Kidder. Sen hel- fräckt skåda D -Sutherland som bohemisk pårökt lärare#) Samt John Vernon som ser ut gå crazy any-time"
Starkbröl
2018-05-18
Ganska rejält åttiotalig trots releaseåret. Många "tonårskomedier" såg ut så här även i mitten av åttiotalet, halvlam humor parat med frikostig exponering av tonårstuttar. Några riktiga skratt men det mesta är ganska trist tyvärr. Slutet skulle idag klassas som terrorism.
henrikj
2018-02-14
Oförklarligt bra rykte.
Strongbow
2018-02-13
Tveksam film på många plan, inte minst kvinnosynen. Men intressant och ganska underhållande som ett tidsdokument dessutom bra soundtrack. Svag trea.
wasteoftime
2018-01-21
Jag kommer nog aldrig att förstå mig på den här genren, antagligen till stor del för att jag inte alls kan identifiera mig i någonting någonsin. Jag förstår att det är meningen att det ska vara tramsigt och barnsligt, löjligt och befängt. Det gör ju inte att jag tycker att det är kul. Den enda scenen som ö.h.t . är lite rolig är väl när John Belushi slår sönder gitarren. Jag vet inte om det är andra eller tredje gången jag ser den här filmen, men än en gång så finner jag den totalt urtråkig. 1,8 på SH-skalan.
2017-10-23
2016-10-23
Klockren komedi med skön humor och bra skådespelare. En kultklassiker!
2014-11-15
Klassiker i genren med den tyvärr sedan länge bortgångne John Belushi. Vid första anblicken är detta en riktig fjantkomedi. Men likväl är det en kul sådan. En del av skämten är väl lite tramsiga för att filmen skulle kunna få ännu högre betyg av mig. Den är dock en aning överskattat för så fantastisk som historien vill framställa den är den inte.
Ful_fisk
2014-11-12
Kul collage-film som förmodligen skapade formen för hela den amerikanska 80-tals-komedin. Många roliga scener och en härlig känsla, även ifall det blir lite väl grabbigt ibland. Nära en fyra.
ClintanTheKing
2014-05-24
En riktigt lyckad och sevärd komedifilm med ett väldigt igenkännande, storslaget soundtrack. John Belushi är stjärnan här och vilken sådan då - klockren! Tyvärr tycker jag filmen tappar sista 30 och därav når den inte en 4:a i betyg.