3.4

Demonens förbannelse

En amerikansk psykolog reser till England för att delta i en kongress om parapsykologiska fenomen. Hans syfte är att avslöja en brittisk kultledare som en bedragare. Men efter en rad underliga händelser börjar den förut så skeptiske psykologen att tveka. Vad är myt och vad är verklighet?

Originaltitel Night of the Demon
Alternativ titel Curse of the Demon
Regissör Jacques Tourneur
Manus Hal E Chester, Cy Endfield, Charles Bennett
Genre Mysterium, Fantasy, Skräck, 50-tal
Skådespelare Peggy Cummins, Dana Andrews, Maurice Denham, Niall MacGinnis, Athene Seyler, Liam Redmond

KimEkberg
2018-10-14
mysig, läskig och väldigt tjusig film med bra mytologi. snyggt monster också.
martineden
2018-09-12
[rek. 3] En något bortglömd pärla som är oerhört stämningsfull. Skådisarna är lysande och Tourneurs regi är fantastisk! Hans regi är detaljrik och mycket visuellt orienterad. Detta är en sann klassiker som är välförtjänt av sin på senare år erhållna kultstatus. Mycket bra! 4.
Hypostas
2015-12-06
Riktigt stämningsfull brittisk mysrysare, med ett oerhört fint svartvitt foto.
emilstjernholm
2015-06-24
En liten pärla med intressant tematik om psykologi, vetenskap och det ockulta. Många snygga och ganska kusliga scener.
ilBrutto
2013-12-29
Överraskande bra faktiskt!
karlmats
2013-11-24
En gammal svartvit dänga som faktiskt skapar en hel del stämning, främst tack vare Torneurs skickliga regi. Handlingen känns väl ganska standard men det är snyggt och man undviker de värsta klyschorna. Med bra dialog räcker det upp till en 3a vilket inte hör till vanligheterna när det kommer till gamla filmer för min del. Monstret kanske inte står sig visuellt mot dagens multimiljonskapelser men är ändå ganska roligt att titta på i de få scener man faktiskt får se skrället.
Ondskapt
2013-04-14
Förutom att intrigen tar lite oifyllda vändningar gillade jag den här filmen. Småläskig, bra tempo och ett (tycker jag ändå) fränt monster.
Grillo
2012-05-20
Oväntat bra 50-talsskräckis, även om det som sagt är konstigt att de visar så mycket tidigt... Man kan väl se Drag me to hell som en spirituell remake av den här, speciellt slutscenen var i princip identisk, även om den här hade ett betydligt mer rättfärdigt slut.
Gröne_Orm
2012-04-08
Tät och vettig skräckfilm.
hairofthedog
2010-06-16
det är som folk antyder lite märkligt att man får se en del grejer så tidigt i filmen. tvärtemot klassisk skräckdramaturgi. i övrigt är den väl helt ok, men dr holdens attityd är förstås ganska outhärdlig och man förstår ungefär vart den kommer föra honom när man sett fem minuter av filmen. läskig är den inte en sekund.