3.8

Demonernas port

En tjuv våldtar en kvinna och mördar hennes make. Men när historien berättas ur fyra olika vinklar - kvinnans, tjuvens, den mördade mannens och ett vittnes - är det plötsligt inte alls säkert vad som hände. Historien blir alltmer motsägelsefull och ord står mot ord och handling mot handling. Det visar sig snart att ingen av de fyra verkar vara särskilt sanningsenlig.

Originaltitel Rashômon
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto
Genre Mysterium, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Machiko Kyô, Masayuki Mori, Daisuke Katô, Kichijiro Ueda, Noriko Honma

Skapad 2009-04-15 av BeforeYouDie
En skogshuggare springer på en mördad man i skogen, vilket startar en utredning, och vi får senare följa rättegången där banditen, frun till mannen, och mannen som blivit mördad (genom ett med...   Läs mer »

Skapad 2003-04-28 av Juanito
Rashomon - Demonernas port är den tredje Kurosawa-film jag ser, efter De sju samurajerna (1953) och Revolvern (1949). Som vanligt spelar Kurosawa-kompanjonen Toshiro Mifune en av huvudrollerna (dom g...   Läs mer »

KyLLo
2018-11-06
Kanske hämtade Ingmar Bergman inspiration till Jungfrukällan (som jag föredrar) från den här. Den är snygg, smärtsam och något teatral. Trots sina 88 minuter känns den dock ensidig och utdragen. Ingen Kurosawa-favorit.
2017-10-24
Zebulonm
2017-04-11
Blir för enformigt med alla dessa olika versioner av storyn. Det bästa är slutet men det kan inte väga upp hela filmen.
andybrando
2016-10-03
En fullkomligt mästerlig studie av sanningen och den mänskliga naturen.
myslas
2016-08-28
Det är en intressant historia men det blir lätt lite enformigt tills man kommer till slutet och sensmoralen. Fortfarande en bra film men det finns många andra jag föredrar av Kurosawa och med Mifune.
Ful_fisk
2016-07-13
Såsom många verkar ha skrivit före mig så kan det nog vara en film som står sig utmärkt för många tittar. Jag gillar filmen redan nu och är nära att sätta en fyra, men jag är ändå inte riktigt lyrisk. Liksom det mesta, eller ja varför inte allt, jag sett av Kurosawa så är det välgjort, elegant och bra samtidigt som jag ändå inte blir hänförd. Men detta är en bra film i alla fall, som är väl värd en trea av det starkare slaget.
Jämte
2016-04-01
Ljudmässigt är det ingen trevlig upplevelse. Det horribla soundtracket och de många högljudda skrattskriken stör för mycket. Resten av filmen håller hög klass men tyvärr så får det bli en sänkning från en femma till en fyra.
MaxMackan
2016-02-29
Kompetent och tänkvärt om vittnesmål, sanning och människans natur.
2015-11-01
Jag har äntligen tagit tag i att börja beta av min hög med Kurosawa filmer och det är lätt att förstå varför jag skjutit upp det så länge som jag har gjort. Kurosawa är inte min kopp te. Den opålitliga berättaren tilltalar mig väldigt mycket i den här filmen, den är kort och hinner aldrig bli utdragen eller tråkig. Trots det är det med nöd och näppe den klarar trean. Skådespeleri och karaktärer tilltalar mig inte alls och slutklämmen känner jag ingenting för heller. Svag svag trea som bärs nästan helt på berättandet.
Zipper
2015-07-14
Växer ju mer man funderar på den. En film att se om.