3.4

Den 13:e mannen

Året är 1943 och Frankrike är ockuperat av nazisterna. När en grupp beväpnade partisaner fritar tolv dödsdömda motståndsmän visar det sig att de får med sig en fånge för mycket från fängelset. Vem är denne trettonde man? En förrädare?

Originaltitel Un homme de trop
Alternativ titel Shock Troops, Il 13º uomo
Regissör Costa-Gavras
Manus Costa-Gavras, Daniel Boulanger
Genre Drama, Krig, Thriller, 60-tal
Skådespelare Charles Vanel, Bruno Cremer, Jean-Claude Brialy, Michel Piccoli, Gérard Blain, Claude Brasseur, Jacques Perrin

2011-09-22
Jag fattar inte hur jag missat betygsätta flera pärlor! Tur att jag går igenom skådespelare nu :) Detta är film på hög nivå.
NHL
2006-02-06
En realistisk skildring av den franska motståndsrörelsen under 2:a världskriget och ett välskrivet manus höjer betyget på filmen. Välgjorda scener med bra insatser. Gillar att en av huvudskådisarna själv gjorde den vågade stuntscenen på bron mot slutet. Väl värd att se.
Czechflash
2006-02-06
En fartfylld action/krigsfilm som håller högt tempo samtidigt som den har ett intressant upplägg med en potentiell förrädare i gruppen. Det är oftast mycket välgjorda krigsscener med bra foto och skådespeleri. Definitivt en bortglömd liten pärla.
Gregorius
2006-02-05
wey! är jag den enda som sett denna eller? haha såg den iaf på cinemateket i fredags och jag tycker att den var väldigt trevlig. konstigt att den inte har något betyg...