Den allvarsamma leken

Nytolkning av Hjalmar Söderbergs komplexa kärlekshistoria mellan journalisten Arvid Stjärnblom och konstnärsdottern Lydia Stille i sekelskiftets Stockholm. En berättelse om kärleken och dess konsekvenser.

Originaltitel Den allvarsamma leken
Alternativ titel The Serious Game
Regissör Pernilla August
Manus Lone Scherfig
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Sverrir Gudnason, Karin Franz Körlof, Michael Nyqvist, Liv Mjönes, Göran Ragnerstam, Sven Nordin, Richard Forsgren, Mikkel Boe Følsgaard, Staffan Göthe, Sophie Tolstoy, Thomas Segerström, Peter Larsdotter, Pelle Sandberg, Maria Langhammer, Sofia Rönnegård

Visse93
2020-11-19
Som jag ser det så var det ingen större skillnad på denna i gemfört med originalet från 1945. Fast den är ändå inte bättre än originalet.
Albion
2020-07-27
En film som växer efterhand. Det finns ett sorts skimmer över denna film som känns speciellt, stämningen av vemod som genomsyrar filmen helt. Jag är inte fullt ut positiv till det här men betyget räcker fint till en stark 3;a, 3+
goeran
2019-04-17
Pernilla Augusts Den allvarsamma leken från 2016 är väl inte så tokig även om jag föredrar Rune Carlstens version från 1945 (t ex fungerar Viveca Lindfors bättre i rollen som Lydia Stille än Karin Franz Körlof).
JD
2019-01-03
Förbryllande att den här filmen blev så ljumt bemött av kritiken. Skådespeleriet ner till minsta biroll, scenografi och kostym, foto, klippning, ljud och musik, allt samverkar på ett fullödigt sätt i ett verk som är på en gång naturalistiskt, poetiskt och intellektuellt reflekterande. En film som dröjer kvar både i hjärtat och i tanken. En film om människor helt enkelt, bortom alla de klichéer som kärleksfilmer i kostym annars lätt hamnar i. På så vis lever den helt klart upp till den litterära förlagan.
Myllo
2018-12-18
Hjalmar Söderberg räknas till våra främsta författare och "Den allvarsamma leken" till våra främsta kärleksromaner. Men det är ingen gottköpskärlek, utan visar i stället har komplicerat det kan vara. Stämningsfullt med gedigna skådespelarinsatser men det som höjer filmen mest är hur August har lyckats fånga bokens själ på ett beundransvärt sätt.
2018-02-27
Hur många versioner finns det inte av denna film?
Tonti
2017-10-01
Ändå snäppet över förväntan även om det funkar klart bäst när de inte säger så mycket. Micke Nyqvist är bra i en av sina sista roller.
Christofer
2017-09-23
Vad hände!? En stabil ensemble kunde väl inte misslyckas? Jodå, med det dammigaste manuset sedan Dackefejden så blev det inte mindre än platt fall. Det hände mindre än i Grotescos Skärgård. Hmm. Största besvikelsen på ett bra tag!
asasae
2017-08-21
Bra skådespeleri och kostum samt filmatisering, men fattig handling. Dock trevlig att se på.
KyLLo
2017-04-09
En ganska välgjord film med fin musik, men knappast någon man lägger på minnet.