3.6

Den amerikanske vännen

Jonathan Zimmerman, en rammakare i Hamburg, har blivit diagnostiserad med leukemi. Detta faktum uttnyttjas av Tom Ripley som tipsar en kontakt i maffian om att använda Jonathan som yrkesmördare...

Originaltitel Der amerikanische Freund
Alternativ titel The American Friend, L'ami américain
Regissör Wim Wenders
Manus Wim Wenders
Genre Kriminalare, Mysterium, Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Dennis Hopper, Bruno Ganz, Lisa Kreuzer, Gérard Blain, Nicholas Ray, Lou Castel, Samuel Fuller

2017-10-28
Dutch
2017-07-12
Bisarr men tilltalande.
Raimo_1985
2016-12-26
Gick in med skyhöga förväntningar, hade velat se filmen många år. Men det blev mest fånigt och spårade ur totalt.
andmoreagain
2014-11-07
Annorlunda och långsam ton i denna thriller som i vartfall föll mig i smaken. Slutet kändes dock lite trist men fyran känns given.
AlbinWesley
2014-10-06
Riktigt snygg och bra källmaterial som ger ett bra underhållningsvärde. Trivsamt att den håller relativt låg profil och därmed inte drar på för stora växlar, dock medför det eventuellt att filmen saknar något litet extra som hade kunnat tillföra vad som behövts för att nä ett steg länge.
Adoniram
2014-09-28
Utmärkta skådisar, lysande foto. Wim Wenders gör det som vanligt bra. På det hela taget en förträfflig film.
AlbertSpica
2014-04-14
Tågscenen var bra och hopper är skön som vanligt men filmen kändes ganska seg och för lång.
flanell
2013-11-06
Urartar mer och mer ju längre filmen fortskrider, till slut undrar jag om inte Wenders driver med mig. Dock aldrig sämre än underhållande och Robby Müllers foto är inte dumt alltså.
m4e
2013-07-19
Fattade inte riktigt alla gangster-intrigerna men filmen var så jäkla snygg att det spelar kvitta. Den som höll i kameran kunde verkligen det där med färg, form och rörelse. Bra skådisprestationer. Enda trista var att den kändes lite lång. Stark 3:a får den absolut ha. Kanske bättre betyg om man ser den igen och hänger med bättre i alla svängar, för filmen behandlar verkligen inte tittarna som några idioter.
mammene
2013-06-11
Lite kluven till den här filmen. Den hade egentligen en mycket bra ide, men jag tyckte man gjorde för mycket med den så det hela blev för sjukt. Annars tyckte jag om den lågmälda och gråa miljön, där musiken förhöjde känslan. Samtidigt som filmen var lägmäld så var den också spännande Ganz var verkligen intressant i sin roll, även Dennis Hopper var bra i sin lite sjukare och slibbigare roll. Nära trean men jag nöjer mig med en stark tvåa. En okey film men inte så mycket mer.