3.5

Den andalusiska hunden

En man skär upp en kvinnas öga. Senare uppvaktas samma kvinna av en annan man. Då hon ratar honom börjar myror krypa ut ur ett hål i hans hand. I en serie besynnerliga bilder möts det banala och det bisarra. Detta är en surrealistisk kortfilm som Buñuel gjorde tillsammans med Salvador Dalí.

Originaltitel Un chien andalou
Alternativ titel An Andalusian Dog
Regissör Luis Buñuel
Manus Luis Buñuel, Salvador Dali
Genre Fantasy, Stumfilm, Kortfilm, 20-tal
Skådespelare Simone Mareuil, Pierre Batcheff, Jaime Miravilles, Luis Buñuel, Salvador Dalí

Skapad 2019-10-16 av Stygga-Vargen
År 1929 kom den surrealistiska kortfilmen Den andalusiska hunden, ett samarbete mellan regissören Luis Buñuel (det här var för övrigt hans regidebut) och konstnären Salvador Dalí. Filmens ber...   Läs mer »

Zipper
2018-01-26
Några riktigt intressanta scener, sedan är jag inget stort fan av lösryckt surrealism, men förstår vikten av denna.
2017-10-23
Pingstpastorn
2017-09-07
Jag blev besviken över att den här filmen inte var så chockerande och provocerande som jag hade hoppats på men den är ändå sevärd.
andmoreagain
2016-08-20
Tyvärr men detta mardrömssurrealistiska spektakel var inte speciellt bra. Provokationerna kändes ganska sökta.
2016-07-17
Snyggt filmad kortfilm med bra skådespelare. När jag ser den känns det som att jag befinner mig mitt i en mardröm; allt är obehagligt och overkligt. En klar favorit!
Sarakin76
2016-02-16
Foretrekker Filmotecas lenger versjon. Bra musikk i den.
dafreakish
2014-08-06
En oerhört suspekt kortfilm som på något sätt får vara filmatiseringen av Dagis tavlor/mardrömmar. Sevärd måhända för att det är så fruktansvärt underligt.
Asmorod
2014-05-07
Finns ingen värre känsla än att se en film man både förväntas se och uppskatta och sen inse att den är helt värdelös. Det saknas änd-drattande för att nå till den låga nivå av dratta-på-ändan-humor som NÄSTAN uppnås i vissa sekvenser. Pretto-onani på hög nivå!
LacombeLucien
2014-04-20
Mardröm.
Noseman2005
2014-02-22
Ett högt betyg, samtidigt som jag konstaterar att den är överskattad. På sätt och vis ligger det helt i linje med filmen och dess vackra, experimentella surrealism. 7/10 blir det mer nyanserade betyget som får komplettera filmtips-fyran.