Den andra systern Boleyn

Handlar om de två systrarna Boleyn som levde nära det engelska hovet på 1500-talet, och som båda blev romantiskt intrasslade med kung Henrik VIII.

Originaltitel The Other Boleyn Girl
Regissör Justin Chadwick
Manus Peter Morgan (I)
Genre Drama, Romantik, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana, Jim Sturgess, Kristin Scott Thomas, Juno Temple, Benedict Cumberbatch, Eddie Redmayne, Alfie Allen, Ana Torrent, Oliver Coleman, Jade Ramsey, Mark Rylance, David Morrissey, Michael Smiley

Skapad 2019-11-01 av MrsRatched
Den andra systern Boleyn utspelas på 1500-talet i England och berättar om några av alla de kärlekshistorier som Henrik VIII av England är känd för (han var gift åtta gånger). Systrarna Bole...   Läs mer »

Albion
2020-10-27
Nej, det här blev inget bra. Grundhistorien fumlas bort i någon osmaklig fokusering på en skruvad intrig. Eric Bana är heller ingen favorit precis. Betyget landar på en stark 2;a, dvs 2+
2018-02-27
Nja, denna film var inte bar!!!
hmejl
2016-08-27
Helt okej film. Natalie är duktig. Magstarka antydningar kring Boleyns roll i brytningen med kyrkan. Tror dessutom de glömde bort att påpeka att Elizabets tid som regent tog vid först efter att Bloody Mary jagat protestanter i en massa år. Tror visst att Henriks eftermäle skönmålades en aning. Problematiskt då detta kan vara den enda historieundervisningen i ämnet. Stora hela; God rulle.
Tatty
2016-05-14
Okej och bra film. Rätt så intressant.
mylar
2016-02-14
Helt ointressant och saknar trovärdighet. Kostymerna kanske passar hyfsat till tiden, men uppträdande, frisyrer och miljöer är alldeles för moderniserade.
2016-01-20
Saknar helt nerv och känsla. Bitvis otroligt snygg men för dålig ljussättning gör ändå inte att det lyfter. Jag hade föredragit mindre realistisk look. Helt okej ändå, men platt.
mammene
2015-11-12
Historiska filmer är något jag gillar och här har man lyckats bra att skildra tiden. Även om man ändrat historien och romantiserat den, men det känns som om vi behöver det ibland. Kontrasten till det romantiska är våldet och makten, vem kan lita på vem? Suveräna skådespelar insatser, allrahelst av Scarlett och Natalie som båda passade utmärkt till sina roller. Härligt. Efter en omtitt så håller väl min förra kommentar någotsånär, fyran är aningen svagare. Det kan bero på att jag nu läst boken och då blir man för det mesta besviken, även om man är beredd att det oftast är så, det bantas ju ner rätt rejält, men huvudhandlingen finns där och historien, en grym tid onekligen.
Cp-arnie
2015-08-10
Stark trea. Betyget dras ner lite pga att de valt att använda sig av amerikanska skådisar som ska låtsas vara britter. Inte ens Scarlett och Natalie kan få det helt trovärdigt. Annars en bra film, intressant att få veta lite mer om Henrik VIII
spielmitmir
2015-02-24
Duktiga skådisar, men har lite svårt för Johanssons oskuldsfullhet och plutiga läppar... Vackra kostymer och miljöer. Ja. En kostymfilm som levererar det man förväntar sig helt enkelt. En stark 3:a.
2015-01-05
Inledningsvis skapar känslan av att man ska se en Jane Austen-filmatisering för att sedan bli tyngre och råare i sin natur. Väldigt bra! Skådespelarna känns väldigt stabila och kvalitèmässigt starka. Eric Bana gör sin roll bra medan jag tycker det är riktigt kul att se Scarlett Johanson i en film som detta med lite mer utmaning för henne. Ändå måste jag säga att Johansson är filmens svagare länk och kanske kan man skylla detta på Natalie Portman som här krossar allt motstånd. Riktigt bra film!