3.8

Den åttonde dagen

Harrys privatliv är en enda röra. Hans fru har lämnat honom. Han åker planlöst omkring på franska landsbygden och råkar nästan köra över Georges som har Downs syndrom och är på rymmen från sin institution.

Originaltitel Huitième Jour
Alternativ titel The Eighth Day
Regissör Jaco van Dormael
Manus Jaco van Dormael
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Daniel Auteuil, Pascal Duquenne, Miou-Miou

Albion
2016-08-30
Goda intentioner men detta var inte bra, tyvärr. Alltför mycket trams men bitvis levereras förstås tänkvärda passager. Betyget stannar dock på en stark 2;a, dvs 2+, denna gång
Heatseeker
2014-01-16
En fantastisk film. Se den!
DrT
2012-06-09
Otroligt ojämn film som ibland snuddar vid något fundamentalt, bara för att i nästa ögonblick falla ner i rena Åsa Nisse-/Rain Man-slapstick.
Taliah
2012-06-09
Lite väl långdragen och ganska ojämn, men söt historia ändå.
psykos
2010-09-06
Sötsliskig ochn irriterande.
väggar
2010-06-28
Den hade en viss charm, men på det stora hela var den bara tråkig och påfrestande. Nästan sevärd: en stark 2a
Flyt
2008-09-01
Kan inte bli annat än högt betyg. Grät till nästan varje scen och dansade till eftertexten.
BeatTakeshi
2008-07-10
Feelgood film som jag tyckte var bra till en början men till slut blev så sötsliskig att den stod mig upp i halsen. Om den varit aningen mer nedtonad så kunde det blivit en riktigt bra film.
KlaraSofia
2008-05-24
Skrattfylld, varm och mänsklig film med tydligt budskap om downs syndrom. "På den åttonde dagen skapade Gud Georges. Och han såg att det var gott." Pascal Duquenne som spelar Georges är helt underbar!!! Såg förresten filmen tillsammans med min bästa väninna vars 4-åring har downs syndrom och efter filmen spånade vi fram ett standupcomedy-manus.
Maliso
2007-12-07
En av de bästa filmer jag sett!