3.5

Den berusade ängeln

Efter en strid mellan två kriminella gäng hamnar det ena gängets unge boss hos en alkoholiserad läkare för att få sina skador behandlade. Efter en undersökning konstaterar läkaren att gangstern har tuberkulos och övertalar honom att genast inleda en behandling. Läkaren och gangsterbossen blir goda vänner men en dag kommer gangsterns förre boss ut ur fängelse och vill ta över sitt gamla gäng igen. Nu måste den unge gangstern och den gamle mötas i en duell på liv och död.

Originaltitel Yoidore tenshi
Alternativ titel Drunken Angel
Regissör Akira Kurosawa
Manus Keinosuke Uegusa, Akira Kurosawa
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Takashi Shimura, Toshirô Mifune, Reisaburo Yamamoto, Michiyo Kogure, Chieko Nakakita, Noriko Sengoku, Shizuko Kasagi, Eitarô Shindô, Masao Shimizu, Taiji Tonoyama, Yoshiko Kuga, Chôko Iida, Akira Tani, Sachio Sakai, Ko Ubukata

Ehrmann
2012-12-31
Drömsekvensen ger mig en väldig Bergman-feel. Härligt levererade dialoger mellan läkaren och yakuzan, med härliga humoristiska inslag. I övrigt ganska simpel film som inte lämnade något bestående intryck på mig i sin helhet, där jag tycker att "Männen som trampade på tigerns svans" lyckas mycket bättre.
precineadd
2011-10-10
En film vars kvalitéer inte blir helt tydliga om man inte läser på först (Och detta, att en film kan uppskattas och förstås på en intellektuell nivå och inte främst via emotioner, är inget dåligt utan tvärtom viktigt och bra). Både Kurosawas och Mifunes stora genombrott, och även en oumbärlig film för dom som är intresserade av japansk efterkrigsfilm (bland annat på grund av hur den smyger in anti-imperialism som den dåvarande amerikanska censuren på japansk film missade). Från början till slut fänglsande, Mifune och Shimura är rena dynamiten och moraldramatiken är knivskarpt enkel, med flera motsatta poler på det sätt som Kurosawa gjorde så briljant (läkaren och yakuzan kastar verkligen sin egen stolthet och fåfänga i ansiktet på varandra). Ändå bör filmen förstås i samma sammanhang som Revolvern, I live in fear, Idioten och Skandalen och inte Rashomon och filmerna han gjorde efter dom, då det var en "annan" Kurosawa till stor del. Criterions Postwar Kurosawa-box kan för övrigt rekommenderas för den Kurosawa-fan som är filmälskare på allvar.
Jörmungandr
2011-08-20
Efter en del läsning så belönade jag mig med en filmklassiker av mästaren Kurosawa! Mycket bra
KillerPutte
2010-11-28
(rek.4) Var länge sedan jag såg en film av Kurosawa, men det skall absolut inte dröja en längre tid förrän jag ser nästa! Han gör verkligen underverk av väldigt lite, handlingen är simpel men det blir ack så tungt i och med det engagerande skådespeleriet, riviga dialogerna och inte minst den härliga estetiska touchen Kurosawa besitter!
annihilat0r
2010-11-15
"Yoidore Tenshi" är en mörk berättelse med få ljusglimtar. En galen doktor möter en trångsynt gängledare. Ingen av dessa herrar fångar mig dessvärre. Den japanska slummen år 1948 känns som ett ganska tradigt ställe att leva i - men filmens ämne och handling är som sagt väldigt mörk. Känslorna blir helt enkelt för mörka för mig tyvärr. Jag kan dra en tydlig jämförelse med "Ivanovo detstvo" av Andrej Tarkovskij - i princip samma filmlängd (+3 minuter), specifikt inriktade storys utan större utflykter men framför allt samma mörka energi, känsla och drag från början till slut. Den fighten vinner "Ivanovo detstvo" med VG - jämfört med Kurosawas "Yoidore Tenshi" som jag ger G.
kakbakarn
2010-07-28
En Rödskägg light, som påpekat. Alltid intressant hur Kurosawa kan få en till synes osympatisk person att sakta men säkert framstå som den goda protagonisten. Ändå en inte alltför storslagen film. Filmen har ett gott hjärta, levererar godkänd underhållning och gör någorlunda starkt intryck. Stark trea.
sunvalley
2010-07-27
På beskrivningen, både här och på filmens baksida, trodde jag inte att den skulle nå upp till en fyra. Men filmen behandlar trots allt ett klassiskt Kurosawatema. Doktorns godhet i kontrast mot världens grymhet. Kurosawa behandlar temat bättre i Rödskägg, men ändå en fyra.
thefox
2010-04-29
Drömscenen var fantastiskt bra!
Astrojacob
2009-11-24
KLASS.Punkt Slut. Av Kurasawas c:a 30 filmer är det bara några enstaka som har betygsnitt under 7,0. Otroligt imponerande livsverk. Denna första med Mifune hör väl inte till de allra bästa, men får ändå en svag Femma för den intensiva dramatiken och kamerateknik som var ny under 40-talet. Excellent.
hsimpson
2009-10-22
Var inne i en bra period med filmer, men den tog abrupt slut med Kurosawas tveklöst sämsta hittills. Taskigt skådespeleri och bedrövligt manus hjälper inte en klent berättad historia.