3.5

Den blodiga långfredagen

Harold Shand är Londons gangsterkung. Han är på väg att göra upp en storaffär med några maffiosos från USA när någon plötsligt börjar eliminera hans närmaste medarbetare. Vilka står bakom attackerna? Och vad skall Shand göra för att få reda på det?

Originaltitel The Long Good Friday
Regissör John Mackenzie
Manus Barrie Keeffe
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Bob Hoskins, Helen Mirren, Derek Thompson, Eddie Constantine, Bryan Marshall, Dave King, Leo Dolan, Paul Freeman, Stephen Davies, Brian Hall, Karl Howman, Kevin McNally, Charles Cork, Patti Love, Tony Rohr, P H Moriarty, Pierce Brosnan, Daragh O'Malley

hsimpson
2021-11-23
Välspelad, spännande, skön stämning. Finns några inslag som drar ned, men fyran ska dit.
martineden
2019-12-20
En riktigt lysande brittisk gangsterfilm som kretsar kring en lysande skådespelarprestation av Bob Hoskins, och har är verkligen lysande! Hela ensemblen är dock riktigt bra och regin är genomgående toppklass. London blir som en karaktär i filmen och man använder dess diverse lokaliteter på ett mycket tilltalande sätt. Berättelsens struktur och manus är fullträffar och Hoskins olika emotionella nivåer korreleras på ett fint sätt med stadierna i handlingen. Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
Adoniram
2019-12-19
Bitvis haltande manus men Bob Hoskins är strålande (genial slutscen) och en sevärd Helen Mirren som var riktigt bra redan då.
2019-06-12
Brittisk hårdhet med en lagom dos sarkastisk torr humor. Hoskins är Londons Tony Montana och på det hela taget är detta en rejält tuff gangsterhistoria. Dessutom med ett rätt udda skönt soundtrack. Slutscenen irriterade mig först, men insåg snabbt att den var genial.
daniel77
2017-12-09
Särdeles snygga personer i en rätt osnygg miljö. Hoskins riktigt bra.
Astrojacob
2017-04-04
Utsökt bra casting om än lite rörig första timman. Skön hårdtuggar-Fyra med Hoskins som skön psykopat.
KillerPutte
2016-01-06
(rek.4) Bob Hoskins är strålande men resten är rätt blaha. Ett plus till musiken dock!
2014-08-31
Sjaskig, brittisk gangsterfilm där Bob Hoskins spelar en boss vars närmsta män plötsligt utsätts för brutala attentat. Han inleder då en skoningslös och ilsken jakt efter de skyldiga. Intensiv, stämningsfull och spännande, och Hoskins är lysande i huvudrollen. Klart sevärd!
precineadd
2014-02-01
good shit!
Howler19
2013-09-20
Jag avskyr grådaskiga deckare. Det här är en grådaskig deckare.