2.8

Den brokiga vävnaden

Katrin känner sig övergiven efter sin systers bröllop och hon går med på att gifta sig med sin fars forskarkollega Dr. Walter Fane. Walter tar med henne till Kina men ignorerar henne hela tiden pga av sitt arbete. Katrin har en affär med Jack Townsend från brittiska ambadssaden men Walter uppäcker affären och blir mycket bitter.

Originaltitel The Painted Veil
Regissör Richard Boleslawski
Manus John Meehan, W Somerset Maugham
Genre 30-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Greta Garbo, Herbert Marshall, George Brent, Warner Oland, Jean Hersholt, Katharine Alexander

goeran
2019-09-16
Richard Boleslawskis The Painted Veil är nog den svagaste filmen som jag har sett med Greta Garbo. Regissören och manusförfattaren har uppenbarligen gjort slarvsylta av W Somerset Maughams roman bara för att anpassa sig till Hollywoods produktionskod. Inte ens Greta Garbo kan lyfta filmen. Betyg 2.
ModestyWilde
2018-04-06
En av de tre första garbofilmerna jag såg. Mycket bra och känsligt spelad av Garbo. Gillade den men det dröjde tills jag såg "Kärlekens slöja" innan jag mindes hur historien egentligen var. Självklart skulle jag ha läst boken - men med en Garbo i huvudrollen finns ändå inte så mycket mer att önska sig. Kärlekens slöja var möjligen strået vassare - men den här filmen står sig mycket bra fortfarande!
Astrojacob
2017-11-26
Ingen höjdare men Garbo glänser o Marshall alltid lika haltande allvarlig. Bra Trea.
HerrArne
2009-07-12
Ingen av Garbos bästa men visst glimrar det i flera scener ändå.