2.8

Den bäste

En okänd medelålders basebollspelare vid namn Roy Hobbs dyker upp i basebollkretsar från ingenstans. Hans mål är att nå de framgångar han borde ha haft när han som ung och lovande spelare fick lägga sin karriär åt sidan då han blev skjuten av en kvinna.

Originaltitel The Natural
Regissör Barry Levinson
Manus Roger Towne, Phil Dusenberry
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Robert Redford, Glenn Close, Robert Duvall, Kim Basinger, Wilford Brimley, Barbara Hershey, Robert Prosky, Richard Farnsworth, Joe Don Baker, John Finnegan, George Wilkosz, Michael Madsen, James Meyer, Jon Van Ness, Darren McGavin, Ken Grassano

F-M-J
2015-05-08
Allting är lite väl polerat och tillrättalagt. Redford är okej i huvudrollen och fotot håller hög klass. Annars är det en lång transportsträcka som inte riktigt tar en någonstans intressant. För fans av sporten kan jag tänka mig att värdet på kvalitén höjs avsevärt. Men får oss dödliga norderuoper som gillar ishockey och "soccer" så faller filmen redan lite pladask eftersom allting är centraliserat kring just sporten i fråga. En stark tvåa på grund av det höga produktionsvärdet och samtidigt som filmen stjälps av många klyschor och en ganska tråkig handling.
Howler19
2014-06-08
Swing and a miss! Mycket yta utan tillräcklig substans.
#54
2013-10-28
Det här gav mig ingenting.
ClintanTheKing
2013-10-27
Är svag för sportfilmer, framförallt dessa filmer brukar vara riktigt bra och berörande. The Natural är precis det och inom Redford's topp 10 helt klart. Han är riktigt bra tillsammans med bl. a Robert Duvall.
StureStenhög
2013-09-06
Den har tydligen nån form av gott rykte den här, och det känns smått obegripligt. Det finns egentligen ingen story, bara ett gäng klichéer som man har tryckt ihop till nåt som ska likna en story. Det verkar ju först som att det här ska handla om en kille som startar sin karriär i den ålder då andra avslutar den, men det blir inte så mycket av det. Istället blir det mutor, ett vad med höga insatser, nån journalist som jävlas lite, en kärlekstriangel, och ett förflutet som gör sig påmint. Just mystiken kring det förflutna bygger man mycket på för att locka in tittaren, men man gör egentligen inget av det alls, och istället lämnas man med en hel del frågor när filmen är över. Det behöver givetvis inte vara fel med många sidohistorier dock, men alla är så outvecklade, och framför allt finns det inget fokus. Irriterande dessutom att huvudpersonen alltid ska vara så överdrivet bra i sådana här filmer, det räcker inte att han kan slå långt, han ska så klart slå sönder bollen också. Lite som när apan skjuter hål i nätet i MVP, en klart bättre film för övrigt. Behållningen här blir Michael Madsen som är väldigt underhållande i en liten roll som en riktig svinpäls (vad annars?). Skådespelarna i övrigt är helt okej de med, så en tvåa blir det iaf
Greven81
2012-02-09
Som andra också noterat så är det här en film främst för den som gillar baseboll, annars tror jag inte man alltid orkar med all ytlighet. Mycket är väldigt förutsägbart men skådespelarinsatserna är utmärkta. Det är för väl att det bara är några veckor kvar till spring training :) För den som vill se något med baseboll men inte har lika stort intresse så är nog, som Czechflash säger, Field of Dreams ett bättre val. Den kräver inte samma passion för sporten även om dess rollfigurer har den.
Czechflash
2011-07-30
Inte så pjåkig och en välgjord produktion med fina skådespelare, men jag känner inte fullt ut som man borde göra. Då föredrar jag "Field of Dreams" (1989) som är snäppet bättre på det mesta.
Sznax
2011-06-17
Helt klart sevärd film. Det är väldigt smörigt och sentimentalt och fyllt med klichéer, men det är ganska sällan man ändå störs så otroligt mycket av det. En fantastisk samling skådespelare (Michael Madsen!) gör att filmen blir sevärd. Gillar man baseball är säkert filmen ännu bättre. Men filmen är för lång, det blir utdraget egentligen överallt. Betyg 5.6
joe_pearson
2010-10-11
För det första måste jag säga att jag inte förstår, men de frågorna kan jag nog inte ställa här. För det andra förstår jag inte varför dem behöver 2h 15min att berätta det. Fick den också beskriven som en av de bästa idrottsfilmerna som gjorts vilket jag verkligen inte kan förstå. Redford är ju helt okej i huvudrollen, även om det är lite svårt att köpa honom som tonåring i början, och Kim Basinger är ju utan tvekan ganska het som lätt retarderad shawn. Glenn Close är dock långt ifrån detsamma. Överlag så är det en ganska cpig, schizofren och alltför mytisk film med konstiga och oförståeliga karaktärer.
TokigiFilm
2010-02-26
Tyckte denna filmen var mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara även fast jag gillar både Glenn Close och Robert Redford väldigt mycket! Men den var riktigt bra, helt klart värd en 4:a. Mycket bra filmat och mycket bra skådespelare och faktiskt en bra story.