2.9

Den där Mary

Ted Stroehmann är en helt vanlig kille som inte kan glömma sin gamla skolkärlek, den vackra och godhjärtade Mary Jensen. Trots att han inte sett henne sedan hon flyttade till Florida tillsammans med sin familj för många år sedan kan han inte sluta att tänka på henne och undra hur hans liv sett ut om de hållit ihop. I hopp om att få frid i sinnet anlitar han därför en privatdetektiv vid namn Pat Healy för att leta reda på henne. Hans planer går dock åt skogen när Pat också förälskar sig i Mary...

Originaltitel There's Something About Mary
Alternativ titel Den där Mary och mycket mer
Regissör Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Manus Bobby Farrelly, Ed Decter, Peter Farrelly, John J Strauss
Genre Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Cameron Diaz, Matt Dillon, Ben Stiller, Chris Elliott, Keith David, Lee Evans, Lin Shaye, W Earl Brown, Jeffrey Tambor, Markie Post, Sarah Silverman, Richard Tyson, Richard Jenkins, Harland Williams, Brett Favre

Skapad 2019-12-07 av poesia
Töntige Ted fastnar med sina ömtåligare delar i blixtlåset på sina byxor och har därmed förstört kvällen då han skulle få gå på skolbalen med populära Mary. Några år senare har han f...   Läs mer »

RustyFilm
2020-04-06
Här handlar det om två timmar med bröderna Farrellys svårartade och parodiska humor som till och från även känns ganska så pubertal. För mig var filmens höjdpunkter när den sköna musikduon då och då kom in som informativa pausfåglar och då speciellt den konstigt trummande sidekicken. Mary (Cameron Diaz) var ett annat skönt inslag i filmen.
Jogze
2019-01-25
Skrattar två gånger av ren chock. Annars är filmen ett hopkok av överdriven och sexistisk humor.
2018-02-04
Jag bara älskar den här filmen. Den här filmen blev inte bara en klassiker utan också nostalgi! Så frågan blir? Vad är skillnaden mellan nostalgi och en klassiker? När blir nostalgin en klassiker?
Sunken25
2016-12-21
Jag är svag för amerikanska komedier och Den där Mary var bland de första filmerna jag såg som fick mig att gilla genren. Ett måste om man ska kolla komedier!
2016-10-22
Väldigt bra, rolig och underhållande film med bra skådespelare och mycket bra musik. Den förlängda versionen är mycket bättre än bioversionen.
wasteoftime
2016-10-08
Helt klart en av bröderna Farrellys bästa filmer, men det räcker inte överdrivet långt alltså.Några småskratt här och där. Ibland när jag ser film som jag en gång i tiden skrattade mycket åt brukar jag reflektera över om jag har blivit tråkigare, eller om filmerna inte var så roliga? Eller en kombination? Givetvis är det väl många faktorer som spelar in. Men ja, det räcker liksom inte längre än till en stark etta allt som oftast. Likaså i det här fallet, 0,0 på SH-skalan.
MaxMackan
2016-09-29
Mycket trevlig omtitt. Humorn är välavvägd, dum på ett smart sätt men det som förvånade mest var hur ofta filmen var ärlig och hur bra de scenerna funkade. En trendstartande komedi som ofta blev kopierad men sällan fångad.

2015-11-25
nära trean. en del roliga scener men också lite för många som inte är det. Diaz är charmig och Jeffrey Tambor är ju alltid småkul
Darn
2015-07-13
Precis som många tidigare här i spalten konstaterat, den har det bästa av det som var kul under 1990-talet och bär många av de stilmässiga knep som t o m kommersiell film tog till för att skruva till det en aning. Sånt gillar jag, sånt tycker jag är kul. Gott så! Märkligt f ö att jag inte sett den förrän nu.
Fläskkäft
2014-11-15
På nittiotalet gjorde bröderna Farrelly roliga, lite vågade komedier efter det blev humorn snällare och mitt intresse för deras filmer dog. Den där Mary är iaf en riktigt rolig film med ett fyndigt manus. Har alltid haft väldigt svårt för Ben Stiller, han är så menlös på något sätt. Så förutom honom får vi träffa riktigt sköna karaktärer, den ena värre än den andra i sin jakt på Marys gunst. Cameron Diaz är verkligen charmig och hon får en att må bra. Filmens stora stjärna är dock Matt Dillon, han är så infernaliskt elak och ego och gör sin roll förbannat bra. I the extended cut får just hans rollfigur mer spelrum och jag rekommenderar dig att se just den versionen. Såg denna på bio när det begav sig men blev inte speciellt förtjust i den då, nu många år senare värderar jag den helt klart mer. Eftertexten är mysig med en riktigt skön låt i bakgrunden.