Den där Mary

Ted Stroehmann är en helt vanlig kille som inte kan glömma sin gamla skolkärlek, den vackra och godhjärtade Mary Jensen. Trots att han inte sett henne sedan hon flyttade till Florida tillsammans med sin familj för många år sedan kan han inte sluta att tänka på henne och undra hur hans liv sett ut om de hållit ihop. I hopp om att få frid i sinnet anlitar han därför en privatdetektiv vid namn Pat Healy för att leta reda på henne. Hans planer går dock åt skogen när Pat också förälskar sig i Mary...

Originaltitel There's Something About Mary
Alternativ titel Den där Mary och mycket mer
Regissör Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Manus Bobby Farrelly, Ed Decter, Peter Farrelly, John J Strauss
Genre Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Cameron Diaz, Matt Dillon, Ben Stiller, Chris Elliott, Keith David, Lee Evans, Lin Shaye, W Earl Brown, Jeffrey Tambor, Markie Post, Sarah Silverman, Richard Tyson, Richard Jenkins, Harland Williams, Brett Favre

Skapad 2019-12-07 av poesia
Töntige Ted fastnar med sina ömtåligare delar i blixtlåset på sina byxor och har därmed förstört kvällen då han skulle få gå på skolbalen med populära Mary. Några år senare har han f...   Läs mer »

MaxMackan
2016-09-29
Mycket trevlig omtitt. Humorn är välavvägd, dum på ett smart sätt men det som förvånade mest var hur ofta filmen var ärlig och hur bra de scenerna funkade. En trendstartande komedi som ofta blev kopierad men sällan fångad.

2015-11-25
nära trean. en del roliga scener men också lite för många som inte är det. Diaz är charmig och Jeffrey Tambor är ju alltid småkul
Darn
2015-07-13
Precis som många tidigare här i spalten konstaterat, den har det bästa av det som var kul under 1990-talet och bär många av de stilmässiga knep som t o m kommersiell film tog till för att skruva till det en aning. Sånt gillar jag, sånt tycker jag är kul. Gott så! Märkligt f ö att jag inte sett den förrän nu.
Fläskkäft
2014-11-15
På nittiotalet gjorde bröderna Farrelly roliga, lite vågade komedier efter det blev humorn snällare och mitt intresse för deras filmer dog. Den där Mary är iaf en riktigt rolig film med ett fyndigt manus. Har alltid haft väldigt svårt för Ben Stiller, han är så menlös på något sätt. Så förutom honom får vi träffa riktigt sköna karaktärer, den ena värre än den andra i sin jakt på Marys gunst. Cameron Diaz är verkligen charmig och hon får en att må bra. Filmens stora stjärna är dock Matt Dillon, han är så infernaliskt elak och ego och gör sin roll förbannat bra. I the extended cut får just hans rollfigur mer spelrum och jag rekommenderar dig att se just den versionen. Såg denna på bio när det begav sig men blev inte speciellt förtjust i den då, nu många år senare värderar jag den helt klart mer. Eftertexten är mysig med en riktigt skön låt i bakgrunden.
2014-11-06
Bröderna Farrelly kunde göra rolig film en gång i tiden, med Mary så låg dom på topp men nu känns det som dom måste kompensera för sin elaka humor och köra lite gulligare humor vilket suger. Se den här och se Farrellys på toppen på sina karriärer.
Körsbär
2014-10-13
Fick flashbacks varför folk jämnt drog hårgele skämt tidigare o fattar dom nu :) Hade denna film kommit idag så hade den inte varit så unik men om jag utgår från 98 då filmen gavs ut så är den unik :) och jag tycker den har många sköna twist.ar fram och tillbaka i filmen. Slutade som väntat men ändå inte, skön film.
Albion
2014-09-13
Fortfarande en mycket rolig komedi där för ovanlighetens skull "sjuk humor" fungerar lysande. Matt Dillon är helt lysande i sin roll. Behåller betyget stark 4;a, dvs 4+, även efter denna omtitt.
LTT86
2014-09-11
Det fanns visa skämt som fick mig att le, men det är lång ifrån att rädda filmen.
LacombeLucien
2014-06-17