2.7

Den demokratiske terroristen

Den svenske agenten Carl Hamilton får i uppdrag att krossa en tysk terrororganisation som planerar en hänsynslös attack i Stockholm. Han reser till Hamburg och lyckas bli medlem i en sista aktiv del av Röda Arméfraktionen. Allt går dock inte riktigt som planerat.

Originaltitel Den demokratiske terroristen
Regissör Per Berglund
Manus Hans Iveberg
Genre Thriller, Action, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Kjell Bergqvist, Susanne Lothar, Katja Flint, Burkhard Driest, Karl Heinz Maslo, Heikko Deutschmann, Ulrich Tukur, Rolf Hoppe

Dele
2019-12-21
Här finns ett tacksamt lågmält tempo vilket ger fokus på story och karaktärer. En thriller som gör sitt jobb utan för mycket kosmetika.
2018-11-20
Gäsp... Varför försöker Sverige göra sådan här slags film....
andmoreagain
2017-12-01
Det här mästerverket är som en allvarlig Jönssonligan-film!
2017-10-13
ingen höjdare
HerrNenne
2016-08-26
Verkligen jättetråkig film. Väldigt makligt tempo och känns ytlig.
2014-12-24
En helt OK actionfilm. Skarsgård är bra som Hamilton. Filmen saknar dock det lilla extra som får allt att lyfta. Jag har inte läst boken, men kan tänka mig att den är mer mångfacetterad. Men på det hela taget helt OK action.
emilstjernholm
2014-08-24
Gillar Skarsgård skarpt i rollen som Hamilton. Och vänstermiljöerna i Hamburg - mumma.
Andreas_
2013-12-07
Helt okej "Hamilton rulle" som tiden tyvärr inte varit särskilt snäll emot. Det ser verkligen gammalt ut, och effekterna är riktigt dåliga. Skådespeleriet är väl okej, och avsaknaden av "svenskheten" gör filmen gott. 96 minuter är en bra längd dessutom, det blir aldrig tråkigt men samtidigt ingen riktig puls heller, och största höjdpunkten är dock Stellan Skarsgård som passar utmärkt som en sammanbiten Hamilton. Har inte läst boken, så jag kan inte jämföra, men filmen är ändå helt okej 21 år efter premiären. Svag 3:a blir betyget.
Anonymus
2013-01-03
Snäppet vassare än kodnamn coq rouge. Skarsgård är passar bra i sin bittert sammanbitna roll som Hamilton. Även ett plus för att filmen inte i onödan krånglar till storyn till oigenkännlighet samt avsaknaden av den plojiga svenskheten. Helt ok även då den överlag är ganska trist
BROBJO
2012-12-23
Svag trea, är helt ok även om mycket från boken saknas.