3.1

Den döende detektiven

Samtidigt som Lars Martin Johansson, f.d. chef för Rikskriminalen, rehabiliteras griper hans gamla liv tag i honom på nytt. Hans läkare berättar en hemsk historia om ett trettio år gammalt ouppklarat mord på Yasmine, en nioårig flicka.

Originaltitel Den döende detektiven
Alternativ titel The Dying Detective
Regissör Kristian Petri
Manus Sara Heldt
Genre Drama, Thriller, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Helena af Sandeberg, Per Svensson, Henrik Norlén, Lena B Eriksson, Amanda Ooms, Alexej Manvelov, Angelika Prick, Savannah Issa, David Mjönes, Ardalan Esmaili, Kicki Bramberg, Kerstin Avemo, Rolf Lydahl, Dan Johansson, Iwar Wiklander

KyLLo
2018-04-06
Lassgård känns överraskande pigg och alert, så det hade varit kul att se honom i en sådan roll för ovanlighetens skull. Men nej, här har de försökt att efterlikna hans roll i En man som heter Ove. Han är sjuk, fördomsfull, ohyfsad och allmänt osympatisk. Det drar ned helhetsintrycket. Individuellt kanske inte alla skådisar är på topp, men tillsammans tycker jag att de funkar bra. Intressant polisarbete, men tempot är i lägsta laget och det är dåligt med spänning. Två pommes av fem möjliga.
Nalleman
2018-01-09
Långsamt tempo men ändå ganska trevligt. Lassgård är ju som oftast ett säkert kort i den här typen av roller.
Christofer
2018-01-07
Inte direkt spännande, istället lågmält intressant, vilket funkade likväl. Lassgård är alltid lika kompetent, tyvärr kan man inte säga detsamma om Helena, en andra klassens skådis som hon är. För övrigt börjar jag bli en smula trött på att se Alexej Manvelov i varenda svensk (och norsk!) produktion för tillfället, även om jag gillar honom. Våga variera vettja!
Jamesa
2018-01-07
Sevärt spel av Lassgård. Mordgåtan blir inte så högoktanig som den kanske borde,men det gör inget, den är ok. Känns mer som en film om en polis i en livssituation.
mammene
2018-01-06
Mycket bra svensk produktion som inte enbart kretsade kring att lösa ett mord utan också gav plats för människorna och livet runt. Lite filosofisk touch kantat med humor och GW kändes närvarande.