3.3

Den djävulska jakten

I det lilla sydstatssamhället tror de flesta att Sheriffen Calder går i oljemagnaten Val Rogers ledband. När det kommer ut att Bubba Reeves rymt från fängelset blir Rogers son skärrad eftersom han inlett ett förhållande med Bubbas fru. Många i stan verkar ha anledning att känna rädsla över Reeves flykt. Calders mål är att infånga Reeves oskadd. Men i sin ambition att skapa rättvisa blir Calder klämd mellan Rogers och den lynchmobb som sakta men säkert uppstår.

Originaltitel The Chase
Regissör Arthur Penn
Manus Lillian Hellman
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Marlon Brando, Robert Redford, Jane Fonda, Angie Dickinson, Robert Duvall, Richard Bradford, James Fox, Clifton James, E G Marshall, Miriam Hopkins, Janice Rule, Martha Hyer, Diana Hyland, Henry Hull, Jocelyn Brando, Katherine Walsh, Lori Martin, Paul Williams (III), Malcolm Atterbury, Nydia Westman, Joel Fluellen, Steve Ihnat, Bruce Cabot

Skapad 2019-12-11 av Antti
En film fulladdad med stjärnor som inte går av för hackor. Det är spänning från ruta ett och jag kan inte ösa tillräckligt med superlativ över Marlon Brando, Robert Duvall och Robert Redford....   Läs mer »

2017-10-28
En högklassig och stjärnspäckad produktion som fastnar någonstans på mitten. Vi har ett intressant upplägg och en liten stad med ett ännu mer intressant persongalleri. Men när det ska börja byggas upp så blir det mest prat om vem som prasslar med vem, och till slut skiter jag i vilket. Sista halvtimmen, vilken ska vara intensiv, blir mest krystat dramatisk (som ett svulstigt melodram, fast en helt annan genre) och trovärdigheten dalar. Det som stör mest är inte det som händer, utan alla uteblivna reaktioner. Att Jane Fonda i ett kritiskt skede inte ens kan agera ett visslande, gör inte saken bättre. Allt som allt en riktigt stark tvåa. (6+/15)
JouCalle
2016-12-01
Decadent!
ClintanTheKing
2013-10-18
Det tråkiga med denna filmen var att jag såg den för att Redford medverkade. Sen visade det sig att han hade väldigt sparsamt med scener. Brando är stabil i vanlig ordning i denna annars medelmåttiga och småsega film.
Engravadlax
2013-01-12
Meh.
sirkurt
2012-05-09
Ungefär första halvan kunde jag inte bestämma mig om jag tyckte att det var en bra film eller inte men det kändes som att det kunde bli riktigt bra, i andra halvan spårade allt ut och jag brydde mig varken om karaktärerna eller historien, inte jättedålig så 2+.
PierreLunaire
2011-11-12
Det här är en lysande film. Och grunden är naturligtvis ett mycket bra manus. I ett samhälle som helt tappat tro och mål riktas all frustration mot en brottsling, om han nu är det, som själv är ett offer för samma samhälles inneboende sjuka. Lysande spelat och med människor som visar sig vara mycket mer mångbottnade än man först tror. Slutet är klockrent och värt att vänta på. Kanske är detta egentligen en 5:a. För stunden får den en 4:a
yrkeschaufföre
2010-11-10
Lite seg och ointressant i början men efter ungefär halva filmen tog den sig rejält, och berörde iallafall mig.
origC-J
2010-10-02
Känns väldigt mycket som en Tennesse Williams-filmatisering, minus det emotionella genomslaget och plus lite action. Här finns potential, men det hettar aldrig till riktigt, tyvärr. Den enda på den digra rollistan som klarar sig med beröm är Robert Duvall, annars halvhjärtade insatser.
Albion
2010-07-15
Jag gillar denna väldigt mycket. Fantastisk samling storslagna skådespelare. Marlon som enträgen lagens väktare vinner förstås många pluspoäng här. Jane Fonda, Robert Duvall och Angie Dickinson är också väldigt minnesvärda. Bra underhållning även om sista 20 minuterna brakar iväg lite för långt tyvärr. Sedan kan man ge sig på att om man tillsätter en mob som går emot lagen så vinner man många positiva vibbar hos tittaren och jag kan bara säga att även jag luras med i detta. Betyget kanske borde vara en stark 4;a, men jag stannar vid en clean 4;a så länge.
kennert
2010-07-11
Brando gör ett kraftfullt intryck här.