3.2

Den dödliga sommaren

Våren 1976 flyttar den 19-årige Eliane med sin tyskfödda mor och far, som haft en stroke, till en liten stad. Där träffar hon brandsoldaten 'Pin-Pon', som precis som alla andra män i staden blir förälskad i henne. Hon är trött på sitt rykte som lättfotad och flyttar ihop med 'Pin-Pon'. Hon börjar sy barnkläder och planera sitt bröllop. Men hon börjar snart visa upp ett mycket stört beteende och 'Pin-Pon' börjar misstänka illdåd.

Originaltitel L'été meurtrier
Alternativ titel One Deadly Summer
Regissör Jean Becker
Manus Jean Becker, Sébastien Japrisot
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Isabelle Adjani, Alain Souchon, Suzanne Flon, Jenny Clève, Maria Machado, Evelyne Didi, Jean Gaven, Francois Cluzet, Manuel Gélin, Roger Carel, Michel Galabru

SiouxieSue
2010-09-20
Sällan har väl kommentarer på filmtipset fått sin upplösning efter fem hela år!
2010-09-20
5 år senare kan jag nu säga att jag äntligen sett filmen. Den var väl värd väntan! :)
Rune2000
2010-05-22
"Den Dödliga Sommaren" är en mycket välgjord film som blir ännu bättre tack vare den lysande insatsen av Isabelle Adjani som gör sin livsroll. Jag gillar hur filmen skiftar sin narrativ mellan olika karaktärer så att vi som tittare får en betydlig bredare bild av filmens handling.
2005-04-11
Håller på att läsa boken nu. Filmen köps på ebay så fort jag är klar.
2005-03-06
Enligt min far är den här boken på franska av Japrisot den bästa bok han har läst. Jag vill verkligen se den.