2.9

Den fantastiska resan

En forskare blir attackerad av en fiende. När traditionella medicinska metoder för att rädda hans liv misslyckas, krymper man ett team av forskare till mikroskopisk storlek och injicerar dem i forskarens kropp. De upptäcker snart att det finns en sabotör bland dem.

Originaltitel Fantastic Voyage
Regissör Richard Fleischer
Manus Jerome Bixby, David Duncan, Harry Kleiner, Otto Klement
Genre Äventyr, Science Fiction, 60-tal
Skådespelare William Redfield, Donald Pleasence, Arthur O'Connell, Arthur Kennedy, Edmond O'Brien, Raquel Welch, Stephen Boyd

Skapad 2015-07-22 av Apefar
Riktar man kikaren mot 60- och 70 talet så finns det en guldgruva av både klassiska och udda framtidsfilmer att tillgå, se exempelvis Zardoz från 1974 och Logan’s Run från 1976 som båda är exe...   Läs mer »

MaxMackan
2014-05-23
Fin liten sci-fi rulle. Man får ju slänga logiken åt fanders och bara njuta av den fantasifulla gestaltningen av människokroppen. Blir lite tråkig och förutsägbar och har ruttna könsstereotyper men ändå nära fyran.
myslas
2014-05-09
I mina tonår gillade jag nyversionen "24-timmarsjakten" en hel del. Det var i mina ögon en rätt kul äventyrsfilm. Originalet känns mer som ett seriöst försök till sci-fi och i början är det riktigt bra. Sedan blir det bitvis lite långtråkigt när de är inne i kroppen. Dessutom är slutet bedrövligt. Men som helhet är det ändå en helt ok film, svag trea.
AlbinWesley
2014-01-26
Det är väl inte den smartaste av sci fi-filmer, men rätt så oemotståndlig. Det blir ju lite som En cell-sam historia fast live action-film. Helt klart tillräckligt kul.
Anaythea
2014-01-10
Nog visste de 1966 att antikroppar inte kan äta upp en ubåt. De måste de gjort.. De måste också vetat att om allt som miniaturiserats blir stort igen efter 60 minuter, så bör väl rimligtvis all utrrustning de lämnat kvar i gubbens kropp också bli stor och spränga honom något så fruktansvärt. Så, vi har en film med mysig stämning och som tar, åtminstone delar av sin story, från en bra bok. Det blir dock lite för mycket av det sensationella, och vetenskapsmännen som de konsulterat skäms nog lite för att de varit inblandade.
Gigi1943
2013-08-12
Det som jag tyckte bäst om var de fantastiska scenerierna inne i kroppen, tänk om det ändå var så vackert! Annars är ju storyn - visserligen ovanlig - men lite långtråkig och enfaldig tidvis. Märkligt men jag kände inte igen "sexbomben" Raquel W förrän efter en lång stund (hade hon löständer, eller???). Men filmen var helt okej.
karlmats
2013-05-24
Börjar lovande och har alla ingredienser för en klassisk sci-fi, framför allt den underbara storyn att skicka in ett team minimänniskor i en miniubåt i en halvdöd människa. De vetenskapliga delarna är det bara att skita i, det viktiga är att filmen behandlar ämnet seriöst vilket den också gör, då är det bara att relaxa lite på de kritiska ögonen. Dock blir det tyvärr ganska segt och lite tråkigt när de väl kommer in i kroppen och att Raquel Welch bara är med som ögongodis och får ta emot både den ena och den andra kommentaren gör ju inte saken bättre även om det inte är helt oväntat. Den religiösa diskussionen känns också tidstypisk amerikansk, gud hit och mirakel dit. Det är ju sci-fi för helvete! Det får bli en stabil 2a, lite av en missad möjlighet känner jag.
Gröne_Orm
2012-10-05
Väldigt snygg men litet enahanda.
EmitFlesti
2011-07-01
Långdragen och förutsägbar. Tycker många karaktärer var osympatiska och irriterande. Gick nästa galen av Dr. Duval's konstanta filosofiska dravel.
labi
2011-06-06
Den här minns jag från min barndom då den ofta sändes i tv. Då var den hur fräck som helst, nu är den dödligt tråkig. Zzzzzzzzzz...
Mat1az
2010-04-05
Jävligt mysig film med spektakulära kulisser och specialeffekter. Undrar bara vad den där postern till filmen med en naken Raquel Welch egentligen har med själva filmen att göra. Hmm?