3.1

Den fjärde mannen

1975 ockuperas västtyska ambassaden i Stockholm av tyska terrorister. Säkerhetspolisen anser i efterhand att terroristerna måste haft hjälp av folk i Sverige. 1989 mördas en man i sin lägenhet i centrala Stockholm. Det är en man som verkar ha levt ett oansenligt liv utan familj eller nära vänner. Den homofobe poliskommissarien Evert Bäckström avskriver snabbt fallet som ett ?bögmord?. Nutid, Lars Martin Johansson utses till ny chef för säkerhetspolisen. Hans första uppgift blir att granska ambassaddramat från 1975. Två nya namn har lagts in i mappen, varav det ena är offret från Bäckströms olösta mord 1989.

Originaltitel Den fjärde mannen
Alternativ titel Another Time, Another Life
Regissör Kristian Petri
Manus Sara Heldt, Johan Widerberg
Genre Drama, Thriller, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Helena af Sandeberg, Per Svensson, Claes Malmberg, Henrik Norlén, Shima Niavarani, Jacob Ericksson, Helena Bergström, Ida Engvoll, Erik Johansson (II), Sven Ahlström, Erik Ehn, Anders Johannisson, Kjell Bergqvist

Roswall
2017-11-04
Knastertorrt, vilket är en del av behållningen men också det den faller på.
AlbinWesley
2016-05-25
I princip samma nivå på det mesta som i föregångaren, mycket dialog som är dålig, men tätt nog för en trea.
Fetjocke
2015-02-04
Så sjukt dålig dialog. Inget skådespeleri eller personregi rår på den massiva obekväma känsla skådisarna känner när de måste uttala de stolpiga och klunsiga replikerna. Manus-fail!
Kalkonhönan
2015-01-12
Bra mini-serie men Petri kan bättre än så här, spana in Detaljer och Tokyo Noise, eller läs någon av hans böcker!
Xeno
2015-01-10
Riktigt bra och spännande!
Florian1978
2015-01-07
Jag har inte läst GW Perssons böcker men jag hoppas verkligen att böckerna är bättre än filmerna för den här serien är precis som "En pilgrims död" egentligen en besvikelse. Det börjar med att korsklippningen inte funkar speciellt bra eftersom det inte går att använda samma skådespelare i en tidslinje och sedan 20 år senare utan att de har åldrats märkbart. Sedan vill filmen hela tiden kasta in nya karaktärer vilket leder till att man hastar förbi alla personer och knappt minns vad de heter eftersom de inte utvecklas. För det tredje verkar filmen vilja vara politisk, men lyckas inte med det eftersom man inte riktigt vågar säga någonting. Några dialoger om aktuella politiska sakförhållanden förekommer men de tillför inte filmen något. Även attentatet mot västtyska ambassaden blir i princip bara ett stilmedel för att hålla ihop handlingen. Men visst, det är väl en lagom spännande deckare så därför blir det trots alla brister en trea.
booby
2015-01-07
Intressant och spännande. Främst i Malmbergs gestaltning av supersvinet.
filmfreak1
2015-01-07
Förutsägbar visserligen, men ändå värd att lägga ner 3 h på. Såpass intressant och bra tycker jag ändå den är.
Bozze80
2015-01-05
Smart och intressant story som jag tycker vinner på att ha en viss förankring i ett verkligt fall. Sen är ju alltid Evert Bäckström ett plus i kanten!
Gyllenbock
2015-01-04
Tycker om politik och historia så denna serie om tre delar följde jag med stort intresse. Claes Malmbergs tolkning av den vidrige Evert Bäckström är verkligen otroligt bra. Rolf Lassgård är alltid bra, ja överhuvudtaget var skådespeleriet stabilt. Storyn och fotot finns det inget att klaga över. Hoppas på fler serier som handlar om GW:s böcker.