2.8

Den fördömde

Miniserie. Sebastian Bergman var tidigare polisens mest anlitade kriminalpsykolog och profilerare. Efter att ha förlorat sin fru och dotter i tsunamin är han en skugga av sitt forna jag. Han lever ett självdestruktivt liv utan arbete, vänner och familj. Sebastian är i sin gamla hemstad för att ta hand om sitt barndomshem efter moderns bortgång. Han lyckas övertala sin gamla kollega Torkel Höglund från Rikskrim, som är där för att utreda ett brutalt pojkmord, om att få börja jobba igen. Plötsligt befinner han sig tillbaka hos polisen som en av utredarna.

Originaltitel Den fördömde
Alternativ titel Den fördömde - första fallet, Den fördömde - andra fallet
Regissör Daniel Espinosa, Michael Hjorth
Manus Michael Hjorth, Hans Rosenfeldt
Genre Mini-serie, Kriminalare, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Tomas Laustiola, Gunnel Fred, Moa Silén, Christopher Wagelin, Niklas Falk, Charlotta Larsson, Charlie Gustafsson, Julia Sporre, Marcus Vögeli, Pia Edlund, Charlotta Jonsson, Jan Modin, Malin Alm, Jessica Zandén, Björn Gedda

HerrNenne
2019-10-31
Lassgård är nästan enda behållningen, men även hans karaktär är platt, personlighetslös och för mycket. Första fallet var helt okej svensk tv-deckare. Andra fallet var riktigt löjligt med påtvingade sjukt korkade beslut av huvudpersonerna för att ens kunna föra det vidare.
2018-02-27
Gäsp!!!
AlbinWesley
2017-02-07
Visst är det allt mycket väl OK, men de två delarna stärker inte varandra nämnvärt, och var för sig är de inte något vidare heller. Istället är det för långt men ändå för hastigt och underutvecklat.
annihilat0r
2016-12-20
"Den fördömde" är en mysig miniserie om kriminalpsykologen Rolf Lassgård som förlorade sin familj i tsunamin. Rolf Lassgård gjorde upplevelsen klart sevärd, vilket gör att jag inte ångrar en sekund av de 180 minuterna.
Galivan
2016-12-13
Den första var för konstruerad, otroliga samband, orimligt. Den andra hade lite mer fiktiv känsla med en skruvad mördare på ett lite klyschigt sätt. Storyn funkade inte. Lassgård är bra.
Roswall
2016-12-06
Ändra fallet lyfter helheten men jag tycker att man slarvar bort de teman som var intressanta. Godkänt med potential, men lyfter inte.
Kalkonhönan
2015-05-06
Hört mycket om denna och blev gott överraskad av den, ingen direkt svensk standarddeckare gjord för SVT som vi sett till leda nu senast med Arne Dahl där man blandade väldigt lite högt och väldigt djupa dalar. Lassgård sköter sig väldigt bra som nedtonad, melankolisk psykolog med en massa personliga demoner och de två "filmerna" är betydligt mörkare och kraftfullare än gemene svensk tv-deckare. Såg dessa mest på grund av Espinosa och märkte att han enbart regisserat första filmen medan den andra filmen var den betydligt bättre.
Xenox
2012-07-24
En av de bättre svenska deckarna.
yrkeschaufföre
2012-02-17
Jag såg första delen och det funkade ganska bra måste jag säga. Jag gillade greppet med att visa brottet om o om igen med nya infallsvinklar. Ett plus till Lassgård som var ovanligt nedtonad i den här. Jag gissar att jag kommer att se den här igen. Nu har jag köpt del två åxå, hoppas den är lika bra.
FabianBom
2011-09-13
vill se mer av dessa karaktärer ...