Den första kärleken

Danny är klen och gänglig. Han stammar och är djupt fascinerad av existentialism. Kort sagt, han passar inte in på sin rugby-orienterade pojkskola. Men snart lär han känna och faller för den intellektuella Thandiwe, som är en afrikansk student utstött av den kyliga inne-klicken på en näraliggande flickskola. Frågan är om Dannys och Thandiwes romans kan övervinna alla hinder.

Originaltitel Flirting
Regissör John Duigan
Manus John Duigan
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Noah Taylor, Thandie Newton, Nicole Kidman, Naomi Watts, Josh Picker, Kiri Paramore, Jeff Truman, Marshall Napier, Kym Wilson, Maggie Blinco, Jane Harders

StureStenhög
2012-12-29
Trevlig film. I grunden är det förvisso en ganska banal rulle, men det finns ändå några scener med lite mer tyngd, och det får filmen att höja sig lite över mängden. Men mest gillar jag det här eftersom jag verkligen gillar de båda huvudkaraktärerna, bägge två utstrålar en fin blandning av cynism och intellektuell snobbism, och Taylor och framför allt Newton klarar sig riktigt bra i rollerna. Lite kul med Kidman och Watts i tidiga roller också, men ingen utav dem gör egentligen nåt större avtryck. Stabil trea
Elloschka
2012-09-24
Ger nu en fyra men det kommer kanske sänkas när jag låtit filmen sjunka in. Såg den Igår och tyckte att den var överraskande mysig och smart. Absolut sevärd.
answai
2009-10-14
Har egentligen satt för högt betyg, men jag gillade den en gång - och varför inte lyssna på ett tidigare själv.
Kosmoskorven
2007-10-07
Att en så ointressant film kan bli så intressant, förtjänar en trea.
felaktig_logik
2007-10-05
överraskande bra, 3+
kennert
2006-08-20
Thandie Newton är bra,Kidman en stereotyp.
smichael
2006-08-15
Roligt att den utspelades i Australien, men det hade lika gärnat kunna vara USA... Internatskolor ser likadana ut överallt :S.. Kul att det var lite afrikanska inslag i filmen.. Det var roligt att han filosoferade mycket också.
GLO
Lavinia
2006-08-14
trevlig kärlekshistoria som klarar av att inte bli för klyschig. stark trea.
robe_karlsson
2006-08-14
Roligt att se så många kända skådespelare före sin glamourtid. Mest imponerades jag av Thandie Newton, att hon inte varit mer aktiv i bra hollywood-filmer efter detta (förrän i Crash förra året) är ett mysterium. Sött romantiskt med igenkänningsfaktor.